Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thali
Mag ik je erop wijzen dat de westerse mens altijd onderdrukt geweest is door de kerk en dat de kerk pas vorige eeuw haar grip op de mens is beginnen verliezen?
Secularisatie of ontkerkelijking is trouwens een proces van eeuwen en gebeurde niet zomaar pitspats.
Ik zou trouwens niet durven zeggen dat heel wat mensen athe�sten zijn geworden. Een heleboel mensen weten niet waarin ze geloven en zeggen daarom vaak dat ze niet gelovig zijn, maar athe�sme is nog een stapje verder. Athe�sten bestuderen gelovige en ongelovige bronnen en zijn dus als het ware filosofen. Ik denk niet dat half Nederland dit doet.
|
Wat dat eerste betreft zeg ik niet dat dit zo ff gaat gebeuren, maar doordat de Moslims hier in Nederland in een situatie terechtkomen waar dit al gebeurd is wordt dit naar twee kanten toe versterkt. Aan de ene kant is er sneller sprake van ontmoskeeing, maar aan de andere kant dus sprake van het hakken in de grond zetten en radicalisering.
Dat Atheïsten als het ware filosofen zijn slaat volgens mij nergens op.
athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat het feit dat men over het leven op een bepaalde manier nadenkt datgeen hen tot filosofen maakt, maar dat zou natuurlijk ieder mens tot een filosoof maken.