Enkele bericht bekijken
Oud 25 March 2006, 10:42   #78
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Nadat Narinx in de Limburgse media de dag na het incident uithaalde naar de 200 supporters die opgepakt waren stroomden de reacties van boze fans nog harder binnen dan voorheen. Van alle kanten kwamen e-mails, telefoontjes en mensen die hun seizoenkaart zijn gaan inleveren binnen bij Roda. Gastenboeken op internet explodeerden van onbegrip en woede. Narinx heeft alles verspeeld en zijn ware gezicht getoond.

Het krantenartikel bevatte het volgende stuk leugens:

Citaat:
KERKRADE
Narinx miste een groot deel van de eerste helft door gesprekken met de
veiligheidsfunctionaris van Ajax en de districtscommandant van de politie
Zuid-Oost. ,,Die noemde het gedrag zelfs 'imbeciel'. Twee jonge meiden zijn
bijvoorbeeld in elkaar geslagen en hebben zich onder doktersbehandeling moeten
stellen. Ze zullen nog aangifte doen." Welke maatregelen Narinx tegen de
raddraaiers gaat nemen, wilde hij gisteren niet zeggen. ,,Maar als het niet via
de dialoog kan, moet het anders."
Op het moment dat de honderdkoppige politiemacht ingreep, keerden
verschillende Roda-aanhangers zich ook tegen de agenten. Er werd onder meer met
stenen en fietsen gegooid, waarna al enkele fans werden opgepakt.
De groep bereikte de ingang van het gastenvak toen de bekerwedstrijd Ajax
- Roda JC op het punt van beginnen stond. Daar werd duidelijk dat hen de toegang
tot het stadion was ontzegd. ,,We werden ingesloten door de mobiele eenheid",
zegt Fanproject-voorzitter Maurice Theelen die tot kwart over drie 's nachts in
de cel zat. ,,Een groot deel is gestraft voor het gedrag van enkele raddraaiers.
Daar ben ik boos over, ja. Een kleine club als Roda heeft niet eens tweehonderd
hooligans! Weet je dat er ook volslagen onschuldige mensen zijn opgepakt die
toevallig bij ons in de buurt stonden? Die waren met eigen vervoer en helaas
voor die mensen op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek."
Ook de zeventienjarige Remco de Rijck uit Brunssum zat tot kwart over
drie achter de tralies. ,,En dat terwijl ik helemaal niks had gedaan, net als
veel anderen trouwens. We wilden gewoon voetbal zien en dat zongen we dan ook,
maar we mochten er niet in. Daarop begonnen sommigen tegen de poorten te
schoppen. Ik kwam er niet bij, anders had ik dat ook gedaan. Het is echt niet
eerlijk."
De tweehonderd fans werden in drie groepen verdeeld, geboeid en afgevoerd
naar verschillende politiebureaus in de omgeving. In groepen van twintig werden
ze in cellen opgesloten. Tussen één en vier uur 's nachts werden ze, op zeven
supporters na, groep voor groep vrijgelaten en met een boete van 75 euro wegens
verstoring van de openbare orde naar huis gestuurd. ,,Daar stonden we dan", zegt
Remco de Rijck. ,,We werden echt aan ons lot overgelaten. Uiteindelijk zijn we
naar Duivendrecht gelopen en hebben we daar de nachtbus naar het centraal
station genomen. Toen hebben we eindelijk iets gedronken en gegeten, want in de
vijf uur dat we opgesloten zaten hebben we na veel zeuren maar één kop koffie
gekregen. Om vijf voor zes hebben we de trein naar het zuiden genomen."

Een woordvoerder van de politie Amsterdam-Amstelland zegt dat er
'absoluut' supporters zijn gearresteerd die niets met de rellen te maken hebben
gehad. ,,Maar op het moment dat er sprake is van een onoverzichtelijke situatie
en niet duidelijk is wie wat gedaan heeft, is de politie bevoegd om hele groepen
te arresteren. Er zijn zeker onschuldige mensen bij die enkel en alleen zijn
beboet omdat ze deel uitmaakten van die bewuste groep. Maar ze hebben natuurlijk
de mogelijkheid om die boete aan te vechten." Het Heerlense advocatenkantoor Van
Geelkerken heeft zich inmiddels bereid verklaard om onschuldige fans in dit
geval pro deo bijstand te verlenen. ,,Omdat ik ook Roda-supporter ben en omdat
ik me absoluut niet kan voorstellen dat tweehonderd mensen zich hebben
misdragen", zegt Van Geelkerken. ,,We hebben inmiddels al verschillende
hulpaanvragen binnen en ik verwacht een massa-zitting."
Volgens de politiewoordvoerder is het niet vreemd dat Roda-fans met
Ajax-supporters in aanraking kwamen. ,,Bij risico-wedstrijden worden
supporterskampen strikt van elkaar gescheiden. Dit was echter geen
risico-wedstrijd, zeker omdat wij hier nog nooit problemen met Roda-supporters
hebben gehad. Het is dan onmogelijk om ervoor te zorgen dat fans elkaar niet
tegenkomen, anders moeten we bij iedere voetbalwedstrijd honderden extra agenten
inzetten. We doen in dit soort gevallen een beroep op het gezond verstand en
houden daarnaast een oogje in het zeil. Als Roda de volgende keer komt, zullen
we natuurlijk extra alert zijn."
In een paar uur tijd bereikte het gastenboek van rodajc.nl en rodajcfans.nl een record aantal postings van ooggetuigen en slachtoffers die alle 'feiten' in dit artikel pertinent tegenspreken. Het ging zelfs zo ver dat Huub Narinx zelf (!) is gaan reageren op rodajcfans.nl. In eerste instantie leek me dat onwerkelijk, maar naderhand heeft hij bevestigd dat hij het wel degelijk was. Even later deze reactie op de officiële site:

Citaat:
Reactie Roda JC op incidenten rondom wedstrijd Ajax - Roda JC 24-03-2006
Voor de wedstijd werden, zo blijkt achteraf, zo’n 200 Rodasupporters aangehouden. Dit wekt de indruk dat Roda een club is met een verwerpelijke aanhang. Niets is minder waar! De supporters die wel naar binnen konden hebben er een geweldig feest van gemaakt. Het Roda-gezang overtrof met afstand de Ajax-aanhang en bijna was het feest compleet geweest, helaas.

De wrange nasmaak van de uitschakeling wordt nog overtroffen door het feit dat zoveel supporters de wedstrijd niet hebben kunnen bijwonen en een groot deel van de nacht zijn vastgehouden.
Toen we, ongeveer 10 minuten voor aanvang van de wedstrijd, hoorden, dat er ongeveer 150 mensen aangehouden zouden worden, zijn we meteen in overleg gegaan met de veiligheidscoordinatoren. Daaropvolgend zijn we naar de commandoruimte gegaan om ons persoonlijk door de politie te laten inlichten. We hebben daarbij meteen aangegeven dat het niet zo kan zijn dat Roda ongeveer 150 raddraaiers heeft en hebben om actie gevraagd in deze. Daar de commandoruimte zich binnen het stadion concentreert zijn we buiten het stadion poolshoogte gaan nemen en in contact gekomen met de hoogste politiefunctionaris van dienst, districtscommandant Smit. De politie was duidelijk ontdaan over het vele geweld dat de Rodasupporters toegepast zouden hebben en ze toonden ons video-opnames ter ondersteuning van hun standpunt. Ook zouden jonge Ajax-supporters (meisjes) in elkaar geslagen zijn en in de ambulance liggen. We zijn blijven volhouden dat het nooit zo’n grote groep kon zijn en dat er naar onze mening dus vele supporters ten onrechte aangehouden zouden worden. Hoewel we vlak achter de ME te paard stonden werd ons de toegang tot de vastgehouden supporters ontzegd. De politie heeft ons toen echter verzekerd alsnog een schifting te maken tussen goede en slechte supporters zodat de goede supporters in ieder geval tijdens de rust het stadion in zouden kunnen. In de tussentijd is er ook meermaals telefonisch contact geweest met het bestuur van het Fanproject. Ook tijdens de tweede helft is er weer contact geweest met de districtscommandant alsook de dag erna s’morgens. De politie blijft erbij dat er slechts weinig onschuldigen aangehouden zouden zijn (en dat is het citaat wat L1 gebruikt heeft in haar uitzending) maar dat het ongetwijfeld zo zal zijn dat ook goede supporters de dupe zijn geworden. We hebben met de districtscommandant afgesproken dat we alle klachten zullen verzamelen en bundelen en dat de districtcommandant persoonlijk de klachtafhandeling ter hand zal nemen.

Ben jij ook slachtoffer in deze? Meld je dan bij ons via info@rodajc.nl.
Roda JC staat als altijd open voor een dialoog met haar supporters. Duidelijk moge zijn dat de echte relschoppers hard aangepakt dienen te worden maar onschuldigen mogen hiervan niet de dupe worden. Wij staan volledig achter onze supporters, zoals de supporters achter Roda staan!

Met sportieve groet,
Huub Narinx
Jaja, er is geknipt in de bijdragen, kan best, maar de strekking was toch duidelijk. Narinx heeft in zijn naïviteit en scoringsdrang 'per ongeluk' een complete supportersschare geschoffeerd en uitgemaakt voor de zwaarste criminelen. Nu ziet hij ook wel in dat wij niet die 'bloeddorstige meute' zijn waar hij ons voor hield, maar nu is het te laat. Waar maak je dat nog mee dat gewone mensen die hun cluppie naar de finale willen schreeuwen ten onrechte opgepakt worden en dan van hun eigen bestuur nog een dolksteek in de rug krijgen?! Helemaal nergens toch? De reacties op dit artikel waren dan ook weer niet mals, Narinx werd gevraagd wat hij gedaan zou hebben als zíjn zoontje van 12 een nachtje in de cel had mogen doorbrengen, en ook werd nog eens aangehaald waar hij was toen we Utrecht niet inmochten, of toen de politie Kerkrade elke thuiswedstrijd een heksenjacht ontketend tegen de eigen aanhang.. 's avonds laat kwam Roda dan toch ook, bijna 2 volle dagen na het gebeurde, erachter dat het misschien toch anders zat en gaf de volgende persverklaring af. De tranen bingelden me over de wangen van zoveel domheid

Citaat:
Roda JC last extra overleg in 24-03-2006
Naar aanleiding van een grote hoeveelheid e-mails en telefoontjes rondom de incidenten van de wedstrijd Ajax - Roda JC last de directie van
Roda JC morgen een extra overleg in.

Uit de reacties van supporters die bij de aanhoudingen betrokken waren mag toch geconcludeerd worden dat de politie Amsterdam wellicht onzorgvuldig te werk is gegaan. Dit betekent dus dat er toch te veel onschuldige mensen zijn aangehouden en zodoende de wedstrijd niet hebben kunnen bezoeken, onnodige kosten hebben gemaakt en ook mentaal een "tik" hebben gekregen.

In het overleg wil de club nogmaals met de politie Amsterdam praten over de incidenten en ook bekijken wat er voor de onschuldige supporters gedaan kan worden. Zodra hierover meer bekend is, wordt dit natuurlijk op deze site vermeld.
Wellicht onzorgvuldig te werk gegaan hè?! Maar Narinx beweerde toch beelden van de politie gezien te hebben 'die er niet om logen'? Daar kon hij toch uit opmaken dat 180 man zich misdragen hadden? En nu ineens 180 man op hun achterste poten staan is het ineens niet zo? Oftewel: die beelden zijn er helemaal niet of er is mee geklooid. Wanneer iemand mijn vriendin met een wapenstok zou slaan zou ik ook door het lint gaan, en als je de beelden pas start op dat moment, ja, dan lijk ik een uit zijn bol gaande idioot. Maargoed, intussen lach ik vrolijk door en pakken we het wel op onze eigen manier aan, want als we één ding geleerd hebben de laatste dagen dan is het dat we niet op Huubie Narinx hoeven te rekenen, die blijft ook niet lang meer aan

Das nog eens wat anders dan voetbal kijken!

Dit shirt kwam ook van pas

Kijkedekijk, midden onder met zijn Alonso-pet

Ingang K. Verder zijn we niet gekomen

4 uur 's nachts, midden in de Bijlmer! Feest!
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden