Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dat denk ik ook, maar toch is het niet geheel ondenkbaar, want 2 miljoen reservisten krijg je niet zo 1 2 3 bij elkaar en dat doe je ook niet zomaar voor de lol. Het doet mij denken aan de falkland oorlog, toen dacht men ook dat het spierballentaal was van argentinie.
Maar waar komt de claim vandaan op de Nederlanse antillen?
|
Die vergelijking met de Falkland oorlog heb ik ook al ergens anders gelezen inderdaad en het heeft er wel iets van weg. Maar ook daar betekende die oorlog het einde voor het regime en ik vraag me af of Chavez ook zo dom is en zich niets van dit gevoelige Zuid-Amerikaanse geschiedenislesje...
Ik denk niet dat die onrust in de Kamer erg nodig is.
En anders heb ik het volste vertrouwen in de kruisraketten die we binnenkort misschien gaan krijgen
Citaat:
Het klopt dat Caracas vanouds gebiedsaanspraken op de Benedenwindse Antillen heeft. Vanuit Latijns-Amerikaans oogpunt zijn de laatste Europese restjes in dit deel van de wereld überhaupt achterhaald en nauwelijks te tolereren.
....
Trinidad & Tobago ligt, net als de Benedenwindse Antillen, pal voor de Venezolaanse kust. Er is een lange geschiedenis van Venezolaanse claims op deze irridenta. Pas enkele decennia geleden gaf Caracas ondubbelzinnig te kennen af te zien van zulke claims op de Antillen en Aruba – althans zolang de Nederlandse vlag er zou wapperen en er geen ‘gezagsvacuüm’ zou ontstaan. De angst voor zo’n vacuüm deelde Caracas met Washington, het nog zeer assertieve Cuba in het achterhoofd.
|
Maar dit is nog steeds niet erg duidelijk natuurlijk. Volgens mij kunnen ze een dergelijke claim historisch totaal niet hard maken. Venezuela bestaat überhaupt nog niet zo lang dus het is niet zo dat ze veroverd gebied kunnen claimen.
(Bron:
klik)