Prachtige collumn uit De Volkskrant! Super, steun uit het hele land! We kregen zomaar van PSV fans united €100,- overgemaakt voor onze rechtszaak. Ik denk dat als we dit winnen dat het een soort Bosman-arrest wordt voor voetbalsupporters
Column: De Twaalfde Man
Op 21 april 2002 beukt de Mobiele Eenheid in op een groep supporters van FC Utrecht.
Heel goed, dacht ik destijds, daar zullen ze het wel naar hebben gemaakt.
Het was een zondag zoals alle andere. De Amsterdamse burgemeester Cohen stuurde een groep van ongeveer 670 supporters al voor de wedstrijd tegen Ajax in de Arena terug naar Utrecht.
Ajax-supporters riepen: "Kanker Utrecht" en "Joden Kampioen", Utrecht supporters reageerden in gepaste stijl met "hamas, hamas, joden aan het gas" en sisten er op los, want met hun historische kennis is niks mis. Cohen greep in. Nadat het bevel was gegeven. voerde de ME zonder waarschuwing een charge uit. En zonder aanleiding.
Naar aanleiding van een klacht van een Utrecht-supporter concludeerde de nationale ombudsman dat de ME 'reeds optrad voordat het in het bewuste supportersvak onrustig was geworden'. Daarbij gebruikte de ME 'disproportioneel geweld'. Stukkie in HET PAROOL vorige week, zaak gesloten.
Vier jaar later besluiten Wijnand Beemster en een vriend, Peter Bekkering, en diens vader een bezoek te brengen aan een bekerduel in de Arena, Ajax - Roda JC. Dat hadden ze beter niet kunnen doen - en niet vanwege het feit dat Roda in de 94ste minuut een overwinning uit handen gaf.
Eindredacteur Bekkering en zijn vader, een voormalige leraar klassieke talen, zijn supporters van de Limburgse club. De vrienden zijn veertigers, de vader is 67. Ze verheugen zich op de wedstrijd. Zo vaak komt het niet voor dat Roda JC zich plaatst voor de halve finale van het beker toernooi.
Als ze hun plaatsen in het zogenaamde 'uitvak' van de Arena willen innemen, blijken de hekken gesloten. Achter de ongeveer tweehonderd supporters sluit de ME de toegang af. In die fuik verblijft de groep de hele eerste helft.
Een verklaring voor de opsluiting wordt niet gegeven. Kokend van woede trappen enkele Roda-fans tegen een hek. Anderen roepen wat, Meer niet. Doodgoeie lui, denkt Beemster, zelf geen aanhanger van Roda JC. Hij ziet kinderen, vrouwen en bejaarde mannen. Ze zijn opgefokt, maar daarvoor hebben ze ook alle reden. Zelf kan hij zijn woede nauwelijks onderdrukken, de hoofdredacteur van een bouwblad die met vrienden weer eens een wedstrijd wil bezoeken.
De stewards van Roda JC trekken zich in de rust terug. De ME dringt op. Als varkens in de bio-industrie worden de supporters bijeen gedreven, denkt Beemster. Voortdurend klinkt in de fuik de vraag waarom ze worden vastgehouden. Niemand weet het antwoord.
Sommige supporters denken dat het iets te maken moet hebben met de paar korte schermutselingen voor de wedstrijd, toen de Limburgse fans met bussen arriveerden en naar het stadion wandelden. In de rust worden sommige supporters gefouilleerd. Beemster trekt de aandacht door een zakmes dat hij al vanaf zijn twaalfde in bezit heeft. Deze man heeft een mes, schreeuwt een politieagent. Een hoger geplaatste collega snelt onmiddellijk toe.
Dit tart elke beschrijving, dit is onmenselijk zegt Beemster rustig. Hij mag kiezen: of de tribune op, of mee naar het politiebureau. Ik wil naar huis, zegt hij, maar dat mag niet. Met de oud-leraar klassieke talen bekijkt hij de tweede helft. Bekkering wordt, net zoals bijna alle anderen, in een bus naar het politiebureau vervoerd, omdat hij behoort tot een groep die zich schuldig zouden hebben gemaakt aan verstoring van de openbare orde.
Om half vijf 's ochtends wordt proces-verbaal opgemaakt. Waarom zit je hier, vraagt een agent. Omdat ik met mijn vader van 67 jaar een voetbalwedstrijd wilde bezoeken zegt Bekkering. Even later staat hij op straat, ergens in de Bijlmer. Wat hem en de andere supporters van Roda JC is overkomen, kan hij dagen later nog niet bevatten.
DE KNVB handelt snel. Eerst krijgen 130 supporters van Roda een stadionverbod. Vrijdag volgen de overige 63 fans die in Amsterdam werden gearresteerd. Het verbod wordt thuisbezorgd door een deurwaarder.
Het stadionverbod heeft een duur van negen maanden, en geldt voor alle voetbalwedstrijden, ook voor de WK-duels. De incasso kosten bedragen voor iedere supporter 60.39 euro. De KNVB baseert zich bij het opleggen van de stadionverboden volledig op gegevens van het Openbaar Ministerie in Amsterdam. Interessant, het faxverkeer tussen de diverse partijen. De KNVB verschuilt zich achter het OM, Ajax achter de politie, en dit alles in het vaagst denkbare ambtenarenjargon.
Op 22 maart wordt in en rondom de Amsterdam Arena geen schade toegebracht. Niemand raakt gewond. Een handjevol Roda-supporters maakt zich schuldig aan verbaal geweld.
Kafka, zegt Bekkering, het is net Kafka. Onwezenlijk zegt Beemster. Maar of de ME en het OM fout op fout hebben gestapeld, in wat vermoedelijk de meest amateuristische politieactie aller tijden is, weten we niet. Dat wordt pas over vier jaar bekend...Misschien
Paul Onkenhout.
Bron : Volkskrant