Enkele bericht bekijken
Oud 9 June 2006, 21:35   #24
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AMF
Dat laatste ben ik wel met je eens hoor, maar over dat eerste, waarom is het leven van een hond minder waard dan dat van een kind? Komt er toch op neer dat mensen superieur zijn? En van dat idee hou ik niet zo.

Maar het is een beetje hetzelfde verhaal als dat wanneer er een keer een orkaan over een of ander Zuid-Amerikaans land waait er gelijk tig gironummers worden geopend, maar van een burgeroorlog in een willekeurig Afrikaans land met minstens zoveel slachtoffers hoor je amper iets.
Ik houd ook niet van de gedachte dat mensen superieur zijn, maar ik voel me aan een kant toch meer verbonden met de mens in het algemeen dan met een hond. In menselijke gevoelens kan je je nog enigszins inleven, wat een dier denkt daarentegen is nog steeds een raadsel.
Als ik een dier zou zijn, zou ik nu het tegenovergestelde bepleiten.

En dat voorbeeld wou ik ook geven. In Afrika sterft elke seconde een kind aan aids; dat wordt even in de krant vermeld tussen een koninklijk bezoek en de geboorte van een acteurskind door, maar de aandacht die (terecht) naar de tsunamislachtoffers (akkoord, het was ook heel erg; die mensen moeten helemaal van nul opnieuw beginnen) ging, zou men ook wel eens mogen vestigen op die aids- en oorlogsdoden.