Het gaat mij ook niet om de kritiek op Van Basten. San Marco moet namelijk net als iedere bondscoach behandeld worden. Je hebt gelijk, voorafgaand aan dit WK zijn er inderdaad voldoende matige wedstrijden gespeeld. Dat het voetbal 2 jaar niet om aan te zien is, vind ik daarentegen weer te boud gesteld.
Tegen Duitsland, Kameroen, Tsjechië en Roemenië was het echt niet zo slecht. Bovendien heeft Nederland, ook met de goede generaties, geen verleden met goed voetbal in de kwalificatiefase. Mijn punt is dat de lat wel erg hoog wordt gelegd voor dit team dat geen wereldklasse is en niet tegen de lafste tegenstanders speelt. Het verschil tussen de Macedonië's/Andorra's/Moldavië's van de kwalificatie en landen als Costa Rica op het WK is trouwens nog wel aanzienlijk in mijn ogen: laatstgenoemde categorie wil meer voetballen dan eerstgenoemde categorie.
Ik betwijfel of het wel zo verstandig geweest is van Van Basten om dat dominante voetbal zo centraal te stellen. Natuurlijk is dat altijd het streven, maar met een vernieuwd en relatief onervaren team dat je een paar keer per jaar bij elkaar hebt is dat moeilijk te bereiken. Bovendien is dit (nog) niet de generatie van '98 en '00, die dat aanvallende en mooie voetbal wel kon brengen. Dit team zit niet op dat niveau, maar levert nu wel een knappe prestatie. Het moet misschien wat meer aankomen op degelijkheid, vechtlust, eenheid en momenten voorin. Maar ik vind dit Oranje echt niet zo vervelend.
Laatst aangepast door Ar-Tuur : 22 June 2006 om 23:37
|