Als je stelt dat dit slechts een opbouwfase is, dan vind ik dat van Basten nog veel harder gefaald heeft.
Bij zijn aantreden is gezegd dat inderdaad het EK2008 het doel was, maar dat Nederland aanvallend en dominant moest gaan spelen. Op dat vlak is er dus nul progressie geboekt. En dus heeft van Basten gefaald. Niet alleen qua resultaat, maar ook qua spelopvattingen.
Het argument dat er maar twee wedstrijden verloren zijn vind ik echt wanstaltig slecht. Dick Advocaat verloor ook nauwelijks wedstrijden. Het gaat niet om die kutkwalificatie of om vriendschappelijke potten, het gaat om de prestaties op een WK! Dat is het enige wat telt.
Als we naar de toekomst kijken maak ik me ook zeker zorgen. Als van der Sar stopt staat er waarschijnlijk geen enkele speler met ervaring meer in dit team.
Van Nistelrooy lijkt afgeserveerd te gaan worden, van Bommel heeft ook geen krediet bij van Basten.. Mocht een van deze spelers toch bij Oranje blijven, dan zullen zij nooit de leidende rol op zich kunnen nemen door het gebrek aan vertrouwen dat van Basten uitstraalt.
Blijft een jong, onervaren team zonder ruggengraat over.. Met dus spelers als Heitinga, die zichzelf verliezen in pure onsportiviteit. Die Nederland ten schande maken met hun gedrag.