Enkele bericht bekijken
Oud 2 July 2006, 17:57   #1
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard Straffen en boetes voor twaalfjarigen

Citaat:
za 01/07/06 - De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) wil alternatieve straffen of administratieve boetes voor jongeren vanaf 12 jaar. Nu kan de stad jongeren die overlast veroorzaken, pas straffen vanaf 16.
Patrick Janssens pleit er voor om de leeftijd te verlagen tot 12 jaar.

"We merken dagelijks dat we meer en meer problemen hebben met jongeren van amper 12 jaar. Het is belangrijk dat we dan onmiddellijk ingrijpen en hen kunnen opvolgen", vindt Janssens.

Janssens wil boetes voor de ouders en taakstraffen voor de jongeren.

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael neemt het voorstel in overweging. Hij spreekt van een valabele piste.

Aanleiding voor het voorstel is het busincident een week geleden. Enkele jongeren sloegen en schopten een man. De man overleed daarna aan een hersenbloeding.
Bron.
Moeten kinderen vanaf 12 jaar gestraft kunnen worden met een werkstraf of een boete als ze iets mispeuterd hebben?

Ik weet niet echt wat ik hierover moet denken. Taakstraffen, oké. Als een kind (jongere) iets fout doet, moet hij/zij daar dan ook voor gestraft worden en niet alleen met een berisping. Taakstraffen kunnen een oplossing zijn...
In geldboetes geloof ik niet zo. "Goede" ouders zullen de boete betalen en hun kind echt laten voelen dat ze iets fout gedaan hebben (niet door fysiek geweld uiteraard), anderen zullen de boete betalen en zoon- of dochterlief behandelen zoals voorheen en dan nog anderen zullen niet betalen en hun kind al dan niet fysiek straffen. Ik denk dat dit alleen effectief is bij de eerste cathegorie ouders.