Citaat:
Origineel gepost door appelshampoo
Zou zelfmoord voor veel mensen niet een oplossing zijn? Nooit meer vervelende gevoelens? Nooit meer gepest? Nooit meer last van je eigen onmacht? Of is er altijd nog een reden om voor te leven? Moet je jezelf wegcijferen om bij je familie te blijven? En is iedereen te redden met een goede therapie? Wat denk jij?
|
Zelfmoord is géén oplossing. Hoe uitzichtloos de situatie soms lijkt, er is altijd wel één of andere oplossing, in eender welke vorm. Er is inderdaad altijd wel een reden om te blijven leven, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf moet wegcijferen om bij je familie te blijven. Blijven leven doe je alleen maar voor jezelf, niet voor anderen. Iedereen is het waard om te leven en te blijven leven.
Wat betreft 'iedereen is te redden met een goede therapie'... Ik zeg niet dat therapie helpt, maar bij 99% van degenen die wel degelijk therapie nodig hebben (in eender welke vorm), is het zéker een stap in de goede richting.
Maar ook al helpt therapie niet; zelfmoord is allesbehalve een oplossing. Ikzelf heb in mijn jeugd een héle lange tijd met zelfmoordgedachten rondgelopen, ik heb een aantal pogingen ondernomen ook... Maar uiteindelijk is alles op zijn pootjes terecht gekomen en ben ik kinderpsychologe geworden... Om een paar weken geleden iemand te hebben kunnen weerhouden van zelfmoord. Dit keer stond ik aan de andere kant van de lijn: niet meer de tiener die dood wilde, maar de hulpverleenster die zelfmoord moest zien te voorkomen. En dat is niet leuk; weten dat iemand zo graag wil overlijden, dat die persoon op het punt staat om bij wijze van spreken te springen... En weten dat jij als hulpverleenster alles moet doen om dat proberen te voorkomen. Nu gaat het een beetje beter met dat meisje; je ziet: uiteindelijk komt alles wel goed, hoe uitzichtloos je situatie op dat moment ook kan lijken.
Sylvie.