Enkele bericht bekijken
Oud 2 October 2006, 23:21   #263
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Van Bommel hoeft ook geen abonnement te hebben op Oranje, maar de manier waarop van Basten met spelers omgaat vind ik in veel gevallen ronduit stuitend. Los van het tactische vlak (waarop ik vind dat van Basten ook matig is), vind ik hem op het sociale vlak zwak. Grote coaches maken spelers sterker. Het enige wat van Basten voor elkaar krijgt is om spelers onder hun niveau te laten presteren.
Er is gewoon gesold met van Bommel. Continu krijgt hij signalen dat van Basten het niet in hem ziet zitten. Van Basten straalt niet uit dat hij het in van Bommel ziet zitten, dat hij van Bommel zo wilt benutten dat hij op zijn sterkst is. Van Basten krijgt het voor elkaar precies het omgekeerde.

Had van Bommel zich nog meer moeten wegcijferen om voor Oranje uit te mogen komen? Met als hoogst waarschijnlijk gevolg dat hij weer onder zijn kunnen zou presteren?
Ik denk dat hij de juiste beslissing heeft genomen.

Maar dit zegt alles over hoe van Basten met grote jongens omgaat. Spelers van diverse absolute Europese topclubs zijn weggewerkt, wat overblijft zijn jongens van Europese subtop, aangevuld met enkele individualisten die Oranje moeten redden. Als van Basten werkelijk de potentie had gehad om een grote coach te worden/ zijn, dan was hij aan de slag gegaan met de weinige toppers die we op het moment nog hebben om daarmee een zo goed mogelijk resultaat te boeken.

Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in de beste man, maar wellicht is het een absolute visionair die ons Europees kampioen maakt. Maar gezien het droevige niveau voetbal waar we nu al anderhalf jaar naar kijken zijn daar wel erg weinig voortekenen van.