Waarschijnlijk zijn bepaalde religieën wel verzonnen. En ik ben er vrijwel zeker van dat veel van de regels in vele religieën gewoon onzin zijn.
Dat moet haast wel. Zoals ze zeggen: The winner takes all. Van de geschiedenis ben ik er vrij zeker van dat het niet helemaal juist is. Er waren vast wel winnaars die slim genoeg waren om alles van de concurentie uit te wissen. Allerlei duistere praktijken waarvan we niks wisten en nooit iets over te weten zullen komen.
Hetzelfde geld voor religie. Ik geloof echt niet dat de Bijbel en Koran vol staan met wijze lessen en verhalen die door God zelf zijn gekozen (kom toch op zeg?! Mannen mogen met meerdere vrouwen trouwen maar vrouwen niet?!). Er zal vast wel iemand zijn die het heeft aangepast. En waarschijnlijk zijn er ook wat dingen die zijn verwijdererd (met name dingen die invloed kunnen hebben op de regering/leiding).
Als je alles gelooft, das goed. Maar dan moet het wel vanuit jezelf komen en dan moet je niet geloven omdat je anders naar de hel zou gaan. Anders zal het niks uitmaken en kun je net zo goed niet geloven. Gelovigen zijn over het algemeen wel gelukkiger... om één of andere reden.
|