Citaat:
Origineel gepost door sandraatje
De man is eerst door God geschapen, maar omdat de man eenzaam was heeft God voor de man een vrouw geschapen.. Zo is het gegaan en daar kan ik niks aan veranderen.. Ik zeg hiermee niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man!
Het is zo dat de christenen soms ook nog wel fout waren en tog in andere goden gingen geloven. Maar er zijn altijd nog echte christenen geweest die gewoon in God zijn blijven geloven.. Kijk maar naar het verhaal van Noach en de ark. Al die mensen die zichzelf christenen noemen zijn toen dood gegaan.. Maar Noach en zijn vrouw en kinderen e.d. zijn gespaard gebleven!
|
Ik zal het anders formuleren, want volgens mij snap je niet wat ik vertel.
ze geloofde EERST in God en Godin.
Ik heb het niet over andere goden, enkel over de godin.
Man/Vrouw
Het is absoluut bewezen dat in het begin van die geloofs stroming dat God en Godin vereerd werden, de Godin is door de leiders uit de boeken en het geloof geschapt.
Hier kan je gewoon weg niet over discussieren, vooral door te qouten uit de bijbel, want zoals ik al zei.. het is eruit geschapt!
Ok, niet echt geschapt want het is aangepast.
De heilige geest..
De vader, de zoon en de heilige geest.
In het begin was er geen heilige geest maar wel een Godin.
ff wat qouten van wikipedia:
"De Heilige Geest wordt binnen het huidige christendom beschouwd als de Geest van God. Samen met God de Vader en God de Zoon vormt de Heilige Geest de goddelijke drie-eenheid. Volgens de algemene opvatting werd deze leer officieel
vastgesteld op het Concilie van Nicaea in 325 maar de ideeën hieromtrent leefden al langer binnen bepaalde groepen van de christelijke gemeenschap. De Heilige Geest wordt doorgaans gesymboliseerd in de vorm van een duif of een vuurvlam."
"Christendom
Koningin van de Hemel en Moeder Gods in de hoofdkerk van het Belgische Lier. Achteraan staat ook een levensboomOok in het christendom, dat voor een groot deel op het jodendom is gebaseerd en deels als vehikel voor de verspreiding van de joodse opvattingen over de wereld fungeerde, ontkent men fundamenteel de aanwezigheid van een godin. Dit werd al in het eerste van de Tien Geboden aangegeven: "Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. Vereer naast mij geen andere goden." (Bijbelboek Exodus 20:2-3). Ook het afbeelden van God of goden werd in eerste instantie verboden in een poging om de godinnen onder de noemer heidendom aan de kaak te stellen en in de hoop dat ze tenslotte zouden verdwijnen. Vanaf 392 werd de godenverering van heidense goden door keizer Theodosius, die van het christendom met zijn vele aanhangers een staatsgodsdienst maakte, verboden."
Zo is in dezelfde periode een algeheel verbod gekomen op het vereeren dan iets anders dan God, en is de Heilige Geest opgenomen in het geloof.
Godin werd Heilige Geest
Nog wat feitjes over hoe oud het geloof in een Godin is..
"In de mythologie van volken uit de oudheid blijkt de erkenning van een veelheid aan godinnen. Naargelang de context waarin ze voorkomen, vertegenwoordigen ze allerlei aspecten van het leven en van de geest. De verschijning van een Godin vindt en vond in alle culturen plaats en in veel gevallen was de oergodheid vrouwelijk. Dit blijkt reeds uit archeologische vondsten daterend uit het Paleolithicum en het Neolithicum, zoals de Venus van Laussel en de talloze godinnenbeeldjes die uit deze oude lagen zijn opgegraven, ook bijvoorbeeld in de Indusbeschaving. En ook in het archaïsche Mesopotamië dat met deze cultuur handelsbetrekkingen over zee onderhield, zijn dergelijke beeldjes gevonden, evenals in latere tijden de geschreven getuigenissen van het bestaan van de cultus van godinnen. Veel onderzoekers vermoeden een vrouwelijke dominantie van de samenleving, omdat het aantal beeldjes van mannelijke figuren eerder uitzondering dan regel is. Veel getuigenissen en vondsten in verband met de vroegste mythologieën lijken te wijzen op een algemeen geldende cultus van de Grote Moedergodin of de Moedergodincultus, en dit op wereldschaal.
In het Europese collectief geheugen zijn godinnen voornamelijk aanwezig uit de Noordse en Germaanse mythologie en uit de invloed via de kerstening van de godinnen uit de "heidense" Romeinse en Griekse mythologie. Verder zijn er nog de aanwijzingen uit het Oude Egypte en de Amerikaanse hoogculturen van Azteken, Maya's en Inka's als aanwijzing voor de aanwezigheid van godinnen in het menselijk denken en beschouwen."
"De Moedergodin is de aanduiding dat het opperwezen of een belangrijke godheid vrouwelijk is.
Voor de meesten van ons die met een monotheïstische religieuze opvatting vertrouwd zijn, lijkt het vanzelfsprekend om het opperwezen ‘God de Vader’ te noemen. Beschouwt men echter de ‘grote geschiedenis der mensheid’, dan blijkt het opperwezen ook vaak ‘God de Moeder’ te zijn, of 'Moeder van God', of ‘de Moedergodin’. Er zijn heel wat sporen en restanten van deze cultus, vooral uit het Neolithicum tot 7.000 jaar geleden, wijzend op een matriarchale samenleving, waar het hoogste principe, opperste symbool van vruchtbaarheid of scheppingskracht, als vrouwelijk werd gezien. Ook bepaalde mysteriecultussen zouden teruggrijpen op deze traditie."
I Rest My Case