Ik zit op een grote school met vmbo-t, havo en vwo. Je ziet de verschillen zo duidelijk. Het aantal mensen die meer uit zich zelf zouden kunnen halen op het vmbo en havo zijn natuurlijk aanwezig maar het is en blijft een grote minderheid. Mensen hebben nou eenmaal soms een minder niveau..., maar het is wel zo dat al helemaal in de 2e fase mensen die hun huiswerk consequent maken net zo een grote uitzondering is. Dat zegt niet altijd dat ze als ze hun huiswerk wel maken een hoger niveau kunnen halen maar misschien slagen ze dan niet zo op het randje van de 5,5.
Ik doe nu examen havo, en heb 5 jaar niks uitgevoerd, ga dan ook hierna vwo doen, dus dit probleem van luie mensen die onder hun niveau werken komt denk ik op elk niveau voor, maar ik zie misschien drie mensen uit mijn klas met 30 leerlingen vwo zonder bovengemiddelde inspanning halen. Het valt allemaal wel mee mensen zeggen nou eenmaal graag dat ze "als ze wat zouden doen makkelijk vwo halen". Dat zal dan wel het zelfde zijn op vmbo-t