Astrada
Ik vraag mij af of jij nu wel de juiste volgorde hanteert. Jij hebt het over drugs, eetpatroon, leefpatroon. Ikzelf ervaar het andersom. Daar zit niet de oorzaak, maar het gevolg van een concentratiestoornis/hyperactiviteit(adhd). Persoonlijk, gebaseerd op ervaring, weet ik dat het een grote bron van frustratie veroorzaakt. Hierdoor kan verwaarlozing, drugsgebruik, chronisch minderwaardigheidgevoel, etc ontstaan. Een kettingreactie als je het mij vraagt.
Wat betreft verdoving door drugs. Dat lijkt mij ook niet de juiste formulering. Zoals jij zult weten is Methylfenidaat (o.a. Ritalin) een amfetamine verwante stof, straatnaam Speed.
Dit behoort niet tot de geestvernauwende(verdovend), maar tot de geestverruimde middelen. Dit, makkelijker te noemen als stimulerend cq opwekkend.
Ik vind het derhalve heel opmerkelijk dat het bij een groot deel ADHD’ers rustgevend werkt.
Terwijl dit bij de “gewone” mens juist averechts zou moeten werken. Impulsiever, emotioneler, euforisch/angstig, etc. Wetenschappelijk is er ook een neurologische afwijking aangetoond bij ADHD’ers. Dus voor zover jouw subjectieve verklaring over een onzinziekte.
Daarbij baat het mij ook zorgen als ik zie, hoe en vooral hoe snel men de diagnose stelt.
Ook kan het bij mij niet de indruk ontgaan dat er mensen onterecht de stempel adhd krijgen opgedrukt. Daarbij is het vragen om problemen met de medicatie. Verleidelijk is het opvoeren van de dosering . Gevolg is verslaving, robotgedrag, gewichtverlies. Mensen willen meer, meer en meer. Willen boven hun kunnen gaan presteren, een hele grote valkuil.
De gevolgen voor de algehele gezondheid op de lange termijn zijn nog niet bekend. Vaak als er klachten zijn, dan zijn die al bekend in een beginstadia. Niet ineens na 2 of 3 jr, maar meestal binnen een half jaar. Daarbij prefereer ik, maar dat is inderdaad heel persoonlijk, een volwaardig leven. Zonder al die frustraties, minderwaardigheidgevoelens etc. Dan neem ik het risico, het risico met het dierbaarste wat ik bezit. Maar geniet ik ook van het dierbaarste wat ik bezit, namelijk mijn lichaam en geest.
|