Enkele bericht bekijken
Oud 5 December 2007, 20:42   #27
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Iessie Bekijk Bericht
Dus iemand wiens vader een bouwvakker is, is voorbestemd iemand met minder grenzen te zijn dan iemand wiens vader advocaat is?
Volgens mij ligt dat namelijk niet aan het beroep van de ouders, maar aan de opvoeding. Beetje kort door de bocht om zo je conclusies te trekken.
't Is vooral zo als je gaat kijken naar de verschillende "bevolkingsklassen". Hoe je het ook draait of keert, zelfs in onze westerse wereld zijn er mensen die in armoede leven. Kinderen uit dergelijke gezinnen komen, ondanks de toegemoetkomingen en inspanningen van zichzelf of hun ouders, vaak ook terecht in een kansarm gezin. Het is triest dat zoiets kan gebeuren, maar ik denk niet dat je er als individu veel aan kunt veranderen.

Ik heb enkele maanden geleden een lezing bijgewoond van een man die zelf uit een kansarm gezin afkomstig was. Vader was weg, hij was de oudste zoon en moest veel werk op zich nemen. Hij vertelde dat zijn leerkrachten zijn moeder gezegd hadden dat hij er wel slim genoeg voor was, maar dat hij gewoon te 'lui' was om zijn boeken open te doen. Maar zij hielden er wel geen rekening mee dat hij thuis ook nog veel hielp en dat hij erna geen tijd, noch zin meer had om zijn boeken open te doen.
Dus ook al willen ze, het lukt gewoon niet altijd.

Overigens geloof ik ook niet dat je kansen van een bouwvakkers zoon kleiner zijn dan die van een advocaat.