Onderwerp: Klaagmuur
Enkele bericht bekijken
Oud 10 March 2009, 18:48   #1469
Vlinder
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door mofo Bekijk Bericht
It kin fanselfs fan alles węze werom at jimme jonkje sa raar dreamt. We dreame selfs ek wol es angstig. Meastal waneer at we it drok oan 'e holle ha. Wat ik yn ieder gefol wol wit is dat it ferstandig is om foar it sliepengean in "rustmoment"yn te bouwen. Ik liuw in oere foar it op bed gean gean televisje sjen, gjin spannende ferhaaltsjes foarlese ens.
Ik hoop at dat yn ieder gefal wat helpe kin. Tsja, dan hie ik it ferkeerd begrepen. Bęrn en fantasie . Ik nim oan dat jim al tig keer sein ha dat er gjin monsters binne en dat er rustig sliepen gean kin, mar at jim soantsje sa overtuigt is is it miskien in idee om ek yn die fantasie mei te gean. In ritueel te meitsjen foar it op bed te gean. Dat jimme achter de monsters oan gean en se bijv. allehjear yn e kast opslute of op in oare keamer sadat jim jonkje lekker koesen gean kin. Ik wit fanut myn opleiding dat je mei psychogeriatrische âlderen faaks better yn e fantasie mei gean kinne, dan er tsjin yn gean. Miskien wurket dit foar bern ek. loopke mei him. Ik bin seker mei dy iens dat se foar it sliepen gean net te folle drokte mear "oan'e kop" ha moatte. Dus it giet net om dreamen, mar aengst yn syn algemien.
Het kan natuurlijk van alles zijn waarom jullie jongetje zo raar droomt. We dromen zelf ook wel eens eng. Meestal wanneer we het druk aan ons hoofd hebben. Wat ik in ieder geval wel weet is dat het verstandig is om voor het slapen een ''rustmoment'' in te bouwen. Ik geloof een uur voor het naar bed gaan geen televisie meer kijken, geen spannende verhaaltjes meer voorlezen, enz. Ik hoop dat dat in ieder geval wat helpen kan.Tsja, dan had ik het verkeerd begrepen. Kinderen en fantasie.. Ik neem aan dat jullie al tig keer hebben gezegd dat er geen monsters zijn en dat hij rustig kan gaan slapen, maar als jullie zoontje overtuigd is is het misschien een idee om ook eens in die fantasie mee te gaan. Een ritueel te maken voor het op bed gaan. Dat jullie achter de monsters aan gaan en ze bijvoorbeeld allemaal in de kast opsluiten of op een andere kamer zodat jullie jongetje rustig kan gaan slapen. Ik weet vanuit mijn opleiding dat je met psychogeriatische ouderen vaak beter in de fantasie kan meegaan, dan er tegenin gaan. Misschien werkt het voor kinderen ook. Loopje met hem. Ik ben zeker met je eens dat ze voor het slapen niet teveel drukte meer aan hun hoofd moeten hebben. Dus het gaat niet om dromen, maar meer om angst in het algemeen.

OT: Als ik nou nog gewoon in DH had gewoond had ik dit niet gekund, en ik haat het dat ik het wel kan. bah.
  Met citaat antwoorden