Enkele bericht bekijken
Oud 14 May 2009, 10:59   #2
Wortelbrood
Tietenlied?

Wortelbrood's Avatar

Standaard

1) Wie kent docenten die dat doen?
Ik.
2) Wat vind je daarvan?
Terecht.
3) Waarom denk jij dat scholieren & studenten zo slecht spellen tegenwoordig? Kun je voorbeelden geven van fouten die jij vaak maakt?
Ik heb dit jaar de hele regel van DT pas geleerd, omdat ik het op de basisschool gemist heb. Hier werd het overigens ook bijna niet behandeld. Op scholen wordt er steeds minder gelet op taalfouten, en hierdoor loopt de jeugd een achterstand op denk ik.
4) Vind jij de commotie terecht? Of moeten we ons niet zo druk maken over spelfoutjes?Ja ik vind het terecht. De Nederlandse taal beheersen is naar mijn mening erg belangrijk (ook voor later). Als ik ga solliciteren en mijn Nederlands is bagger, word ik echt niet serieus genomen. Wel vind ik het onzin dat de regels zo vaak veranderen.
5) Hoe denk jij dat de taalbeheersing kan worden verbeterd? Helpt het om spelfouten bij andere vakken mee te rekenen? Is het een idee om scholieren proefwerken terug te geven als er teveel spelfouten instaan; het cijfer krijg je dan pas als je die fouten hebt verbeterd?
Nee, ik vind dit niet eerlijk voor leerlingen die al een taalachterstand hebben. Overigens, als je een test vervolgens terugkrijgt, is de kans dat een leerling deze gaat verbeteren op fouten naast de spelling, erg groot. Ook oneerlijk dus. Ik vind het een slecht plan.
In werkstukken is het wel erg belangrijk.