Onderwerp: Het gelooftopic.
Enkele bericht bekijken
Oud 5 March 2010, 22:51   #86
Vollemaan
Lid

Standaard

Ik vind dat mensen niet hun levenswijze moeten laten bepalen door hun geloof.
Als bijv. het Christendom er niet was, wat was er dan minder? Mensen die geloven en mensen die niet geloven zijn in mijn ogen hetzelfde. Als het geloof er niet was, zouden mensen alsnog hetzelfde, of misschien zelfs beter leven. Uitzonderingen daar gelaten, maar die zijn er altijd. Als je niet wilt stelen, dan moet je dat ZELF niet willen. Dat moet je niet laten bepalen door 1 of ander boekje. Als je een goed leven wilt leiden, moet je dat ZELF doen, en ook niet door 1 of ander boekje laten leiden. Voor de rest vind ik gelovigen erg tegenstrijdig. De ene zegt dat je naar de hemel gaat door een goed leven te leiden, de andere zegt dat je naar de hemel gaat door God te aanbidden. Ook vind ik niet dat je je schuld kunt wegwassen door te biechten. Dat vind ik zelfs egoistisch. Want de enige die er een beter gevoel van krijgt is degene die biecht, omdat hij weet dat God hem vergeeft. Maar degene die er ECHT de dupe van is, die voelt zich er niet beter op als de dader zijn schuld wegwast door te biechten. Als je iets steelt, moet je niet naar het biechtruimtje gaan en je excuses aanbieden aan God, maar aan degene van wie je hebt gestolen en het gestolen waarde terug geven.

Kort gezegt: Ik vind niet dat je je leven moet laten leiden door je geloof in God, hemel, en de bijbel. Ik vind dat je op jezelf moet kunnen bouwen, in jezelf moet kunnen vertrouwen, en niet je toevlucht moet zoeken naar iets waar je geen zekerheid van hebt dat het wel 'iets' is.
Vollemaan is offline   Met citaat antwoorden