Van nature uit ben ik gewoon ongelofelijk zenuwachtig voor mondelinge presentaties, examens enz... De eerste vijf jaar van mijn middelbaar heb ik overleefd, maar het is natuurlijk niet fijn omdat ik echt al weken op voorhand zit te stressen voor presentaties en spreekbeurten. Op zich is dat niet zo erg, maar erger is dat ik het bij de presentatie, spreekbeurt of examen zelf echt verpest door mijn zenuwen. Relativeren lukt uiteraard niet meer en zelfs al ken of kan ik het 100% perfect, dan nog overheersen de zenuwen. Ik weet wel dat zenuwen voor zo'n dingen hebben normaal is, maar mijn prestaties lijden er gewoon heel erg onder. Ik haal 4'en terwijl ik gemakkelijk 7's kon halen, voor een groot deel te danken aan de zenuwen.
Nu probeerde ik een jaar of 2 geleden druppeltjes die je in je drank moet doen die je zogezegd "rustig" zouden maken, zoiets homeopathisch van A. Vogel, maar deze hielpen niet. Vorig jaar probeerde ik daarom de druppeltjes van Bach (Rescue Remedy) die je op je tong moet doen, maar deze hielpen ook niet. Enkele maanden geleden probeerde ik daarom de pastilles van Rescue Remedy (Deze zouden namelijk een sterkere werking hebben) om mijn mondelinge examens door te komen, maar helaas. Ik kreeg amper een zin gezegd.
Weet iemand een middel dat daadwerkelijk je zenuwen onderdrukt? Liefst niet iets wat je op voorschrift moet krijgen, ik wil geen rilatine verslaafde junk worden

Hoe dan ook, ik zit hier echt wel al enkele jaren mee, kan iemand me helpen?