Citaat:
Origineel gepost door SYoung
Maar wil je bij die phycholoog terecht komen moet je toch eerst door PO1 heen..?
PO1 daar maak ik mij het meeste zorgen over, dat gaat meer over of je aanleg hebt voor het vliegen, ja of nee.
Maar hoe was je rapportage?  positief?
|
Bij de KLS is PO1 de cappaciteiten test. Dat is niet de vliegaanleg test. PO1 kijkt puur naar je inzicht, logische beeldvorming en dergelijke. Kijk daarvoor ook even in m'n link een post eerder.
Inderdaad, je komt bij de psychologen als je naar PO2 gaat (ik weet niet hoe het zit bij de KLu). Ik heb niet echt een diepgaand gesprek gehad bij PO2. De dag verliep van 9 tot 5, eerst begonnen we met een groepsopdracht. We moesten een touristische branche opzetten. Maar ieder moest ergens proberen zijn of haar tak van de branche op de beste locatie te zetten. Maar met een beperkt budget.
Daarna kreeg je 250 schriftelijke vragen, en daarna nog volgens mij 180 op de computer. Het was bijv.
Ik hou ervan iemand omlaag te halen. of, ik hecht veel waarde aan vriendschappen. Je denkt hierbij, wtf. Maar steeds komen dezelfde vragen terug, in andere combinaties. Ze kijken hiernaar hoe je gemiddeld bent. Ik heb daar dan ook ingevuld: ik hou ervan iemand expres omlaag te halen, maar heb er verder niets meer over gehoord waarom ik dat heb ingevuld.
We kregen ook een rollenspel, de psycholoog zat erbij, maar je speelde het met een stagair. Je moest een leidinggevende spelen die de stagair moest corrigeren. Hoe zou je dat doen, dus je leidinggevende kwaliteiten.
Als laatste heb je een gesprek met de psycholoog. Je moet een levensbeschrijving maken (ook nog veel werk! en soms best moeilijk). Aan de hand daarvan leidt zij/hij dat gesprek. Ze vragen naar positieve en negatieve dingen van bijvoorbeeld je ouders. Of hoe zouden klasgenoten, leraren over jou praten als zij erom vragen. Ik heb daar eerlijk gezegd, bijdehand/soms betweterig/ slim/ hulpvaardig enzovoorts. Zoals je zelf echt denkt dat het is.
Ook krijg je in dat gesprek een opdracht. Je hebt 8 vliegtuigen, en 5 plaatsen in je hangar. Maar de taxi-banen lopen kris kras door elkaar. En je kan niet keren, maar wel voor of achteruit. De vliegtuigen kunnen niet over elkaar heen. Probeer maar eens vliegtuig 1,4,6,3 in zo min mogelijk stappen op de gegeven volgorde in de hangar te krijgen. Facking moeilijk, maar daar kijken ze ook naar je inzicht, besluitvaardigheid, tijdsbesef endergelijke.
Edit/ wat jij allemaal zegt van hand-oog coordinatie endergelijke heb ik niet gehad. Dat zal wss het verschil zijn tussen de KLu, en de KLS.
Ik heb wel binnenkort een vlieg-aanlegtest. Ik moet dan 2 dagen in een flight simulator vliegen. Dan kijken ze naar je progressie, hoeveel je hebt geleerd en of je aanleg hebt om te vliegen. Als ik daardoor heen ben, en nog het gesprek met de toelatingscomissie heb doorlopen. Dan ben ik toegelaten tot de opleiding en mijn lening van €113k
maar zo te zien is de KLS wel degelijk anders dan de KLu, wel is het principe van de PO'onderzoeken het zelfde natuurlijk.