Onderwerp: kerk geloof enzow
Enkele bericht bekijken
Oud 25 May 2002, 09:51   #41
Total Eclipse
Guest

Standaard

Ik geloof niet in een God of iets dergelijks op zich, maar geloof wel dat er iets meer is tussen hemel en aarde. Al is dat overigens niet mijn verklaring voor alle wonderen.
Ik vind ‘geloven’ ook een beetje een rare term.
Of er een God is weet ik niet en in iets wat je niet kent kun je ook niet geloven.
Ik denk ook niet zozeer dat de discussie over het geloof in God gaat, maar over het geloof in de bijbel. In dat laatste geloof ik dus allerminst.

Ik denk dat sommige gelovigen (ik wil hier geen stigmatisering in werking stellen) zelf de kerk zo ontoegankelijk en ongeloofwaardig hebben gemaakt.
Sinds een aantal jaren ben ik het geloof gaan zien als de drijfveer achter een heleboel hypocrisie en quasi net gedrag.
Hoeveel oorlogen zijn er wel niet gebaseerd op het geloof, waarin consequent wordt herhaalt dat je geen geweld mag gebruiken.

Bovendien vind ik het streven naar het perfecte leven een beetje krom beredeneerd.
Wat is een perfect leven?
Het leven wat de bijbel ons mee geeft?
Ik vraag me af hoeveel mensen (die streng geloven) daadwerkelijk het leven leiden wat ze willen leiden en hoeveel mensen er door de bijbel gestuurd worden.
Is het de bedoeling van God om mensen te sturen of houdt Hij zoveel van Zijn mensen dat Hij ze hun eigen gang laat gaan en volgens hun eigen normen en waarden laat leven?

Inderdaad, je moet mensen respecteren die geloven. Zolang ze mij ook maar respecteren.
Misschien een beetje het ‘welles nietes’ systeem, maar iemand die mij niet kan respecteren om wat voor een reden dan ook, zal ik ook niet snel respecteren.
Natuurlijk zijn er ook gematigde geloven, maar overal heb je mensen zitten die het geloof een negatieve weerklank geven.
Dit geldt overigens voor elke levensstijl c.q. bevolkingsgroep waarin Nederland maar wil geloven. Ook politici, voetbalsupporters, etnische minderheden en bijvoorbeeld gabbers hebben deze mensen er tussen lopen.
Op zich niet erg, maar het feit dat de gelovige mensen zich verschuilen achter hun geloof maakt hun argumenten hypocriet.
Je moet elkaar lief hebben, maar homo’s moeten we niet accepteren en ook hoeren mag je stenigen.
Als de één slaat, geef hem dan ook je andere wang, maar toch gaan we niet naar de apotheek waar een Katholiek achter de balie staat.
Geen sex voor het huwelijk, maar wel op video genieten van een groepsverkrachting van een kikker in de caravan van Bassie en Adriaan.

Waarschijnlijk voorbeelden van een klein, select groepje maar toch heeft dit het geloof voor mij gemaakt wat het nu voor me is.
En ik denk dat de grondtoon ligt op het punt van de acceptatie.
Sorry dat ik voor m’n huwelijk sex heb gehad, sorry dat ik heb gerookt, sorry dat ook ik wel eens heb gevochten en sorry dat ik ook niet iedereen accepteer.
Ik ben namelijk ook mezelf met m’n eigen fouten en leef volgens mijn eigen boekje.
Het is veel te simplistisch om te zeggen dat je iedereen gewoon kunt accepteren, want dat kan gewoon niet.
Ik heb mijn normen en waarden en de buurman heeft zijn normen en waarden.
Vaak genoeg lach ik ook de buurman uit, terwijl hij op zijn beurt mij weer zal uitlachen.

De bijbel is misschien een boek om iedereen te kunnen handhaven, maar iedereen is verschillend en geforceerd gedrag veroorzaakt enkel frustraties.
Nederland schijnt een tolerant land te zijn, maar sommige woorden blijven bijzonder politiek correct. Het woord ‘accepteren’ is ook een belangrijk woord in deze Nederlandse samenleving.

Sorry, ik ben niet perfect.
Ik heb een hekel aan mensen die de grootste praatjes achter gesloten deuren en ramen hebben. Ik heb een hekel aan mensen in elitaire wijken die geen asielzoekers naast hun wijk willen hebben en ik heb een hekel aan de Toeter van de Snorkels.
Maar mij zul je ook niet horen dat ik perfect leef en dat je iedereen moet accepteren.
Het is een utopie om te leven in een wereld waarin je iedereen kunt accepteren en waarin je gebroederlijk met iedereen rondom het kampvuur liedjes over een mosterdzaadje kunt zingen.
Gelukkig bestaan er wezenlijke verschillen, anders zou mijn relatie nu ontzettend saai zijn, zou een discussieforum overbodig zijn en zou ik ook niet gestemd hoeven te hebben.

P.S.
Die zegt niets over gelovigen, maar dit zegt iets over de mensen die het geloof voor mij een negatieve klank geven.
En dit zegt ook niets over de schrijvers van de bijbel, maar ook het oudste boek van de wereld mag met haar tijd mee gaan.
  Met citaat antwoorden