Enkele bericht bekijken
Oud 23 September 2001, 15:33   #17
sendperry
Guest

Hallotjes allemaal !

Nou ik heb net zo'n beetje alle reacties gelezen en er zaten verstandige dingen bij.Goed hoe denk ik erover.. ik vind 16 is 16, als je 13 bent ben ik met je eens kun je inderdaad nog niet veel, maar die leeftijdsgrens is er niet voor niks. Soms stelt de overheid die in, soms de uitgaansgelegenheid. Dat is met een reden gedaan. Meisjes of jongens van 13 horen niet uit te gaan op plekken waar jongeren van 18 t/m 23 jaar komen. Dat is stoer, dat begrijp ik, maar dat is niet goed, want 13 en 20 jaar is een enorm verschil. Als ik kijk naar mijn gemeente worden er wel goede dingen gedaan. Onze plaatselijke discotheek is elke 3de vrijdag van de maand geopend voor de jeugd van 14 tot ongeveer 17 jaar. Daar komen leeftijfsgenoten. Die mensen hebben daar de volgende dag, als je 18 jaar moet zijn om binnen te komen niets meer te zoeken. Dan de drank: mensen onder de 16 jaar mogen ook van mij geen drank bestellen, het is er weer niet voor niets, je moet ergens een grens stellen, anders zitten we dadelijk als 11-jarige ook al aan een flesje Heineken te zuigen, want ze beginnen er steeds jonger aan. Er werd gezegd, als je je verantwoordelijkheid kunt nemen mag je drinken. Nou mensen van 18 jaar kunnen dat zelfs meestal geen eens, dus een kind, want dat ben je nog als je 13 bent, kan dat al helemaal niet. Hetzelfde met roken.. maar dit soort dingen zijn tegenwoordig vrij normaal, kijk maar eens rond op van die cu2 pagina's, meisjes van 13 hebben het alleen maar over Bacardi Breezer's. Als je 13 bent moet je andere hobby's hebben vind ik. Geweld is een gevolg van dit alles.. en natuurlijk niet te tolereren. Maar het zal altijd blijven bestaan, simpel omdat mensen niet nadenken bij wat ze doen. Tuurlijk ik lust ook een biertje, maar ik moet wel normaal naar huis kunnen, nog weten wat ik de vorige avond gedaan heb, niet dat ik van een vriend hoor wat ik allemaal voor idiote dingen gedaan hebt. En ik denk dat je pas kan zeggen dat je stoer bent: als je jezelf blijft als je uitgaat. Hou jezelf onder controle, dat is het moeilijkste wat er is.

Amen