Onderwerp: Christendom
Enkele bericht bekijken
Oud 18 August 2002, 23:43   #35
Smarthezz
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

JE kunt zeggen waarom (leuke uitstraling, lief etc (dat zijn maar zeer algemene voorbeelden, je kunt er veel gedetailleerder op in gaan.

Het geloof is voor mij de basis van mijn leven. Ik put er kracht uit, hoop voor de toekomst en een reden om te leven zoals ik leef. Ik voel de aanwezigheid van God in alles wat ik doe. Als ik in nood zit en ik bid tot God, dan voel ik me rustiger, kalmer, de druk wordt van me afgehaald en ik voel vrede in me. Als ik iets vraag aan God krijg ik vaak ook antwoord. Door een preek van de dominee, doordat het gewoon gebeurd, etc. etc. Ik kan wel voorbeelden gaan noemen, maar dat is vaak te persoonlijk als je het niet erg vindt.. Ik hoop dat dit wat specifieker is..

Waarom zou het niet mogelijk zijn?

Als God niet zou ingrijpen in de wereld zou de mens hem al lang hebben vernietigd. Kijk maar eens naar alle wapens die er nu in omloop zijn. Als er geen sprankje godsdienst was dan zouden er al best mensen zijn geweest die op de knop hadden gedrukt.. Daarnaast geloof ik dat elk levend wezen het leven "ingeblazen" krijgt door God, maar ja, das in dit geval geen goed argument.

Zoals? Dan ga ik de wetenschappelijke verklaring of weerlegging ervan zoeken.

Alle koningen van Israël, de "ontsnapping" uit Egypte, de reis door de woestijn, de deportatie naar babel, vernietiging en wederopbouw van de tempel. Verval van het babylonische rijk, vernietiging van een aantal steden (Nineve, Sodom, Gomorra), het leven van Jezus, de Romeinse tijd, etc. etc.

Dat maakt niet uit. Stond in die tien geboden niet 'gij zult niet stelen' en 'gij zult niet moorden'? Daar hebben ze zich niet aan gehouden. Het maakt niet uit van wie, want die tien geboden geldenvoor iedereen (in jullie ogen)

Ja, maar je mag je best verdedigen. En ik denk ook dat de Christenen in die tijd verkeerd bezig zijn geweest. Jij noemde geen tijd, dus ik nam aan dat je de oud-testamentische periode bedoelde... Mja, die mensen waren ook geen echte Christenen, ze vonden alleen van wel en kregen er status en eigendunk voor... Daar ging het ze om, niet om het geloof zelf. Gelukkig is dt tegenwoordig anders.

Het christendom had zo goed als absolute macht en nog steeds pleurden ze zogenaamde heksen en ketters op de brandstapel.
Ze waren zo groot dat ze helemaal niet zo zwaar bedreigd te worden, dus dat is een slap excuus om onder je zogenaamde geloofsregeltjes uit te komen.

Zoals gezegd, je hebt de tijd niet genoemd, dus ik wist niet precies waar je het over had..

Als je maar een grote selectie van leerstellingen hebt zoals de hele bijbel, dan houd je e gelovigen goed kortzichtig en onderontwikkeld, omdat ze dingen maar aannemen.

Het is niet de hele bijbel. Zoveel leerstellingen zitten er niet in. Dat valt allemaal best mee. En ik wil nou niet zeggen dat theologen onderontwikkeld zijn, of achter lopen. Of andere Christenen. Wij weten ook best hoe de evolutie en oerknal theorieën in elkaar zitten.. wij staan ook midden in de maatschappij. Wij hebben alleen een prettiger beeld van het leven en een veel betere toekomst dan jullie

Dat is hypothetisch en dus nutteloos. Daarbij is het een slechte vergelijking, want in Nederland is misschien wel een regel dat je niet mag moorden, maar wel een regel van zelfverdediging. Daarbij is Nederland niet het grootste en overduidelijkst sterkste land van Europa, wat het christendom wel was in hun tijd.

In de bijbel staan ook zat regels tot zelfverdediging..

OH dus als jouw geloof het niet beschrijft, dan is het niet belangrijk?! Lekker geloof heb je, toont aan dat jouw geloof in een achterstand leeft en niet vooruit wil gaan en nieuwe dingen wil ontdekken.

Nee, zo bedoel ik dat helemaal niet. Het is natuurlijk leuk om te weten e.d., maar het is niet één van de belangrijkste dingen voor het menselijk bestaan. De dingen die in de bijbel staan zijn dat vaak wel...

JAWEL! Zij veroorzaken die oorlogen, dus zij zijn schuldig. Wat snap je er niet aan?!

Dus ik ben ook schuldig aan oorlog? Want dat zeg je dus nu... Er zijn mensen die idd het verkeerd aanpakken, maar die hebben daar hun redenen voor, redenen waar een heleboel Christenen het niet mee eens zijn. Maar ja, dat kleine groepje mensen die de oorlog veroorzaken kunnen vaak het hardste schreeuwen. En je ziet wat het doet met een geloof, mensen als jij gaan erom zeiken.

Daartbij heb je mijn verdere punten niet weerlegt, durf je niet, of weet je het niet?

Jij ook niet al de mijne...