Citaat:
Het geloof is voor mij de basis van mijn leven. Ik put er kracht uit, hoop voor de toekomst en een reden om te leven zoals ik leef. Ik voel de aanwezigheid van God in alles wat ik doe. Als ik in nood zit en ik bid tot God, dan voel ik me rustiger, kalmer, de druk wordt van me afgehaald en ik voel vrede in me. Als ik iets vraag aan God krijg ik vaak ook antwoord. Door een preek van de dominee, doordat het gewoon gebeurd, etc. etc. Ik kan wel voorbeelden gaan noemen, maar dat is vaak te persoonlijk als je het niet erg vindt.. Ik hoop dat dit wat specifieker is..
|
Heel erg leuk, dat je beschrijft wat je geloof en God met je doet, maar zulke dingen kun je ook uit een illusie halen, en dus zijn deze voorbeelden meer een losse flodder.
Citaat:
Als God niet zou ingrijpen in de wereld zou de mens hem al lang hebben vernietigd. Kijk maar eens naar alle wapens die er nu in omloop zijn. Als er geen sprankje godsdienst was dan zouden er al best mensen zijn geweest die op de knop hadden gedrukt.
|
Door godsdienst worden ze juist gebruikt! (zie midden oosten bijv, en de joden in WO2). Maar om vanuit jouw stelling te gaan: Waarom dan?
Citaat:
Alle koningen van Israël, de "ontsnapping" uit Egypte, de reis door de woestijn, de deportatie naar babel, vernietiging en wederopbouw van de tempel. Verval van het babylonische rijk, vernietiging van een aantal steden (Nineve, Sodom, Gomorra), het leven van Jezus, de Romeinse tijd, etc. etc.
|
Ik zal hier zeker op terugkomen (ben nu ff thuis van de introweek, maar mot weer snel weg) als ik tijd heb.
Citaat:
Ja, maar je mag je best verdedigen. En ik denk ook dat de Christenen in die tijd verkeerd bezig zijn geweest. Jij noemde geen tijd, dus ik nam aan dat je de oud-testamentische periode bedoelde... Mja, die mensen waren ook geen echte Christenen, ze vonden alleen van wel en kregen er status en eigendunk voor... Daar ging het ze om, niet om het geloof zelf. Gelukkig is dt tegenwoordig anders.
|
+
Citaat:
Het christendom had zo goed als absolute macht en nog steeds pleurden ze zogenaamde heksen en ketters op de brandstapel.
Ze waren zo groot dat ze helemaal niet zo zwaar bedreigd te worden, dus dat is een slap excuus om onder je zogenaamde geloofsregeltjes uit te komen.
Zoals gezegd, je hebt de tijd niet genoemd, dus ik wist niet precies waar je het over had..
|
Ik heb het over de Middeleeuwen met hun inquisitie.
Als je maar een grote selectie van leerstellingen hebt zoals de hele bijbel, dan houd je e gelovigen goed kortzichtig en onderontwikkeld, omdat ze dingen maar aannemen.
Citaat:
Het is niet de hele bijbel. Zoveel leerstellingen zitten er niet in. Dat valt allemaal best mee. En ik wil nou niet zeggen dat theologen onderontwikkeld zijn, of achter lopen. Of andere Christenen. Wij weten ook best hoe de evolutie en oerknal theorieën in elkaar zitten.. wij staan ook midden in de maatschappij. Wij hebben alleen een prettiger beeld van het leven en een veel betere toekomst dan jullie
|
Bah christentuig.....Flikker maar op met je toekomst!
Jullie leerstellingen stammen al uit van vroeger, maar er komt verder niks nieuws bij of evolueert, dan blijf je dus op een achterstand, ook al ken je wel andere ideeen, maar doet er niks mee. Je leeft nog steeds op oude voet.
Citaat:
In de bijbel staan ook zat regels tot zelfverdediging..
|
Je moet je altijd houden aan de tien geboden, of je bent een ketter!Zie ook:
Citaat:
Bron: http://www.kdc.kun.nl/geschiedenis/kathabcT.html :
TIEN GEBODEN
Uitspraken van God tot het volk van Israël, vastgelegd in Exodus 20, 1-17 en Deuteronomium 5, 6-21, in een zekere parallelie tussen die twee boeken. Volgens Deuteronomium 4,13 en 10,4 zijn deze uitspraken door God zelf op twee stenen tafelen gegrift en op de berg Sinaï aan Mozes ter hand gesteld. Het de eeuwen door erkende belang van deze uitspraken ligt in de diepe, algemeen menselijke waarheden voor een ethisch verantwoord bestaan die zij bevatten. Als zodanig worden zij wel gezien als een van de mogelijke formuleringen van de zogeheten natuurwet, meer dan als geboden waaraan men zich te houden heeft, maar zich ook aan zou kunnen onttrekken. De eerste drie der tien geboden bevatten voorschriften voor het gedrag tegenover God zelf, de zeven volgende regelen het gedrag van de mensen onderling. De nummering van de oosterse kerken en van de reformatie wijkt af van die der lutherse en katholieke kerken. De in de traditie gegroeide, enigszins ingekorte formulering die in de katholieke kerk ingeburgerd is, luidt:
Ik ben de Heer uw God.
1. Gij zult geen afgoden vereren maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw moeder.
5. Gij zult niet doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
|
Citaat:
Dus ik ben ook schuldig aan oorlog? Want dat zeg je dus nu... Er zijn mensen die idd het verkeerd aanpakken, maar die hebben daar hun redenen voor, redenen waar een heleboel Christenen het niet mee eens zijn. Maar ja, dat kleine groepje mensen die de oorlog veroorzaken kunnen vaak het hardste schreeuwen. En je ziet wat het doet met een geloof, mensen als jij gaan erom zeiken.
|
De christenen met hun geloof wel ja. De christenen die op die plaats en op dat tijdstip waren wel ja.
Citaat:
Bron: http://home.wanadoo.nl/iki/inq-dro.htm
Toen in de tweede helft van de 12e eeuw er weer een nieuwe golf van Katharen de kop opstak, liet de kerk ditmaal alle remmen los. Zij stelde zich toen op het standpunt dat het uitroeien van ketters door de wereldlijke overheid niet alleen toegestaan, maar zelfs geboden was. Een ontwrichting van de kerkelijke orde, zou immers ook een ontwrichting van de maatschappelijke orde met zich brengen.
|