Citaat:
Originally Posted by Fade Of Light
Heel erg leuk, dat je beschrijft wat je geloof en God met je doet, maar zulke dingen kun je ook uit een illusie halen, en dus zijn deze voorbeelden meer een losse flodder.
|
Ja, maar wat wil je dan dat ik beschrijf? Zoals gezegd, het is een gevoel, een emotie, net zoals liefde. Je kunt het wel proberen te beschrijven, maar het is onmogelijk, helemaal tegen iemand die het nog nooit zelf gevoelt heeft.
Citaat:
Originally Posted by Fade of Light
Door godsdienst worden ze juist gebruikt! (zie midden oosten bijv, en de joden in WO2). Maar om vanuit jouw stelling te gaan: Waarom dan?
|
Nou, er zijn genoeg gekken die best "op de knop willen drukken". Deze mensen worden tegen gehouden door de morele waarden van het Christendom of van een andere godsdienst. Daarnaast staat God niet toe dat de mens zichzelf vernietigt in zo'n grote mate (dus een heel continent uitschakelt ofzo). Hij zal dan ingrijpen, vraag me niet hoe, dat kan op verschillende manieren.
Citaat:
Ik heb het over de Middeleeuwen met hun inquisitie.
Als je maar een grote selectie van leerstellingen hebt zoals de hele bijbel, dan houd je e gelovigen goed kortzichtig en onderontwikkeld, omdat ze dingen maar aannemen.
|
In de Middeleeuwen waren er veel mensen die het geloof verkeerd begrepen. Die zijn er nogsteeds en die zullen er altijd blijven. De inquisitie is gebaseerd op de woorden van Jezus: "ga heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen". Dat is natuurlijk niet op de manier van de inquisitie bedoelt, maar de mensen toen zagen het wel zo..
Citaat:
Bah christentuig.....Flikker maar op met je toekomst!
Jullie leerstellingen stammen al uit van vroeger, maar er komt verder niks nieuws bij of evolueert, dan blijf je dus op een achterstand, ook al ken je wel andere ideeen, maar doet er niks mee. Je leeft nog steeds op oude voet.
|
Oww.. Dus je vind mij onderontwikkeld? Leuk is dat.. Mijn leefregels stammen van vroeger ja, maar zijn op zo'n manier opgesteld dat ze toepasbaar zijn op het heden. Kijk naar de 10 geboden, het zijn leefregels die nogsteeds gelden, of zouden moeten gelden. Dan zou het leven een stuk makkelijker zijn (en daar gaat het uiteindelijk om).
Citaat:
Je moet je altijd houden aan de tien geboden, of je bent een ketter!
|
Nee, dat zei "men" toen. En de enige die het zeiden waren de hoge pieten, degenen die de macht hadden. Daarom denkt iedereen tegenwoordig dat het complete geloof erachter stont, wat dus niet waar is. Het is ook niet zo, het gaat erom dat je je probeert te houden aan de 10 geboden. Het is onmogelijk, dat weet je van te voren, maar je moet het toch proberen. En anders ben je geen ketter, maar een ongelovige.. In die tijd was dat hetzelfde..
Citaat:
De christenen met hun geloof wel ja. De christenen die op die plaats en op dat tijdstip waren wel ja.
|
Niet alle Christenen. Alleen degenen die de hogere banen hadden, die voelde zich vroom en goed door "iedereen te bekeren". Nou, dat is helemaal niet goed. Niet op de manier waarop zij het deden. Er zijn vroeger vreselijke dingen gebeurd, in naam van het geloof, die helemaal niet voortkwamen uit het geloof, maar uit machtsdrift en eigendunk. Tegenwoordig geeft men het geloof nogsteeds de schuld, en das dus niet zo prettig..