Citaat:
Originally posted by tyskie
Eerste punt: Als je klotebuitenlanders roept, dan richt je je daar idd direct op, je gebruikt het om een groep mensen te beledigen... Als je je kankerdeur roept, dan richt je je tot de deur, zeker niet met de intentie om mensen te beledigen. Ik vind dat mensen, die kanker hebben cq. personen met kanker in de directe omgeving hebben, het gewoon moeten accepteren als vloekwoord en moeten inzien dat het niet beledigend bedoeld is. Natuurlijk geef ik wat dat betreft geen vrijbriek om in het bijzijn van mensen met kanker er vrolijk op los te kankeren, rekening houden met elkaar hoort iedereen te doen... Roep je het echter onbewust of in een vlaag van emotie (pijn), dan moet daar niet te zwaar aan getild worden.. Is mijn mening. Ik ken verder (gelukkig) geen kankerpatienten, zal er vast en zeker wel iets mee te maken hebben... Ze zullen moeten accepteren dat het als vloekwoord gebruik wordt, 't is niet anders. Ze kunnen zich beter om andere zaken druk maken, het leven met een dergelijke ziekte/ mensen in je omgeving met een dergelijke ziekte lijkt me al zwaar genoeg... 
Tweede punt: Gelovige mensen tillen daar echter zeer zwaar aan, minstens zo erg als in dit 'kankerverhaal'. In het bijzijn van gelovige mensen ga je ook niet bewust godverdomme roepen. Wat dat betreft zet ik dergelijke woorden dus op een lijn. Of je er dood van gaat of niet heeft er natuurlijk geen kloot mee te maken.
Ten derde: Het persoonlijk gebruik van vloekwoorden: ik scheld zelden, alleen het woord 'kut' plak ik af en toe aan andere woorden vast, maar het heeft lang niet altijd een negatieve lading. Alleen op het voetbalveld laat ik wel eens een arsenaal aan scheldwoorden aan mijn lippen ontsnappen. Als ik een kutbal ( ) geef en ik wil mijn fout herstellen dan wil er bij mij wel eens een rij vloekwoorden uit de mond ontsnappen als 'kut, kanker, klere, klote, kutzooi..' Dat gebruik ik dan als oppepmiddel om extra kracht uit te putten om met extra energie de bal terug te kunnen veroveren.
Hoor ik iemand vloeken, dan geef ik daar niets om. Het maakt mij totaal niet uit al kankert iemand er op los... Behalve als het hardop door de nog geopende winkel is waar ik een leidinggevende functie heb, dat hoort niet en past zeker niet in onze formule. Als iemand een ander persoon doelbewust beledigt, vind ik dat ook niet kunnen... Ligt aan de situatie of ik er iets van zeg. Roept iemand echter bijvoorbeeld 'hoerige kankerzooi' als hij tegen een deur aan loopt... dan maakt mij dat dus echt totaal niets uit.
|
punt 1) "ze moeten er maar mee leren leven"...hmm dat zou je ook van racisme kunnen zeggen, maar onze normen en waarden (en wet) laten dit niet toe. Het woord kanker als scheldwoord ligt op de rand van wel en niet kunnen...
Punt 2) hier zie je dus mooi dat dit topic wel aardig is om te beginnen, maar uiteindelijk eindigt in een 'ja'/'nee' discussie. Een gelovige vindt 'godverdomme' erg, maar een ongelovige (ik bijv), geef daar weer TOTAAL geen waarde aan...Terwijl het met kanker juist weer andersom is. Ik vind weer dat schelden met een ziekte waaraan nog steedd zo veel mensen aan dood gaan, niet kan <(vanwege zie andere replies)>
Punt 3) laatste voorbeeld, dan zou ik waarschijnlijk zeggen, 'nou nou, beetje dimmen' ofzoiets... Maar ik denk dat het op dit punt vast gaat lopen. Maarje misschien dat je nog iets kan toevoegen dat de discussie weer kan open maken (:S)