Enkele bericht bekijken
Oud 20 November 2002, 09:00   #18
Mantra
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

maar ik vind dat een rechter ook rekening moet houden met de slachtoffers, zij hebben geleden, op wat voor manier dan ook. fade of light verwoordt precies wat ik wil zeggen.
Juist, de slachtoffers hebben geleden. Verheft een maatschappij zichzelf door daarop te reageren met het aanbrengen van NOG meer leed?
Helaas is dat de wijze waarop in onze maatschappij mensen tevreden gesteld schijnen te worden.

Wat stel ik dan voor, vraag je je misschien af? Allereerst zal het hele begrip 'straf' vervangen moeten worden. Het impliceert namelijk een 'oog-om-oog'-houding die geen blijk geeft van een beschaafde samenleving. Je zou bijvoorbeeld kunnen spreken van een procedure, of een ander leuk toepasselijk woord.

(Dit is ook de reden waarom ik reageerde op eneri zoals ik deed, het impliceerde voor mij dat ze wraak- of zelfs haatgevoelens koestert die net zo ongezond zijn als de motieven van de misdadigers waarover we spreken.)

In die procedure zou het belangrijkste element zijn om bij de dader elke mogelijke reden op te heffen die zou kunnen leiden tot herhaling. Met de huidige straffen gebeurt dat niet.
(Tevens zou je kunnen denken aan een intensieve begeleiding van de slachtoffers, iets waar ook nog veel mogelijk is)

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Tenslotte: misdadigers zijn mensen die iets fout hebben gedaan...
Filosofisch gezien is dat onjuist. Maar uit juridisch en maatschappelijk oogpunt en dat van de slachtoffer is dat wel juist. En daar gaat het natuurlijk om.
Dat is echter geen reden om de misdadiger te degraderen tot een beest met wie we ons niet identificeren.
Een misdadiger is geen door kwade machten overmeesterd symbool van slechtheid. Elk van ons op dit forum zou vandaag nog een vreselijk strafbaar feit kunnen plegen. Dat praat het nog niet goed, maar een maatschappij toont zich wel volwassen door een misdadiger niet te zien als een onmenselijke buitenstaander maar als een van ons die verkeerde (uit eerdergenoemde oogpunten) beslissingen heeft genomen.
  Met citaat antwoorden