Citaat:
Originally posted by eneri
Iets anders wordt het als er een zeer naaste persoon van iemand wordt vermoord of mishandeld, of dat je t zelf bent. Ik kan neit geloven dat jij dan geen wraakgevoelens hebt. Volgens mij is dat geheel menselijk en niet fout.
|
Er zullen bij mij dan zeker af en toe enige wraakgevoelens opkomen, hoewel ik niet zou willen dat dat ook werkelijk wordt omgezet in een straf.
Eigenlijk doet dat er niet eens toe, want zoals ik eerder al zei is het aan het rechtssysteem om de ratio te hanteren.
Citaat:
Over het algemeen zijn de mensen die dit soort daden plegen geestelijk niet in orde.
|
Dat is niet helemaal correct. Het is een van de potentiële factoren.
Citaat:
Ten eerste omdat de dader er geen goede reden voor had(tenzij dit ook weer berust op wraak, dan mogen ze allebei de gevangenis in) en het slachtoffer, of nabestaanden meer reden. leed aanrichten vind ik ook in principe niet goed, maar ik kan me zo voorstellen dat ik het ook zou willen in mijn geval. en ten tweede..damn, ik had nog een reden, maar ondertussen ging de telefoon en nou weet ik m niet meer nou ja die komt misschien nog. Ooowja! ook nog omdat het leed dat de dader dan zou krijgen te verwerken, vaak niet opweegt tegen het leed van het slachtoffer.
|
Leed is leed. Je stelt zelf al dat je leed in principe niet goedkeurt, dus het is een beetje raar om daar vervolgens in de rest van je reactie van af te wijken.