IK ben het eigenlijk helemaal met je eens “lieve colafles”.
Het gaat (meestal) in mijn geval ook nog wel tot en met de basisschool goed, daarna word het te specifiek en worden er hokjes gecreëerd, als je dan niet een goed hokje kan vinden of niet wil vinden, met dezelfde groep mensen die daarbij hoort dan gaat het uiteindelijk fout. Je moet dan een hokje kiezen die niet bij jouw hoort en dan ga je “fronten” of “een masker opzetten” in ieder geval anders zijn dan je echt bent.
Mensen zijn niet gemaakt om alleen te zijn. Dat gaat fout.
De enigste manier waarneer dat wel goed gaat is als je moet overleven, maar dan moet je dus kennis gehad hebben van een tijd dat je wel in een samenleving zat en geleerd hebben om te overleven. We zijn niet voor niets zoogdieren, als we voor ons zelf moesten zorgen dan waren we wel reptielen gebleven. (maar zelfs dat gaat niet helemaal op, ook die hebben een soort samenleving, want dat moet wel, de natuur heeft niet voor niets 2 geslachten gecreëerd ) Interessante film hierbij is Cast Away)
Om goed samen te kunnen leven/werken, op een efficiënte, productieve, prettige manier (maar soms ook even niet) , moet je elkaar vertrouwen.
Ik zal even een klein voorbeeldje geven, kijk maar naar de tv-serie “expeditie Robinson”
Er is een wel een plan, die ene groep mensen gaat en hut bouwen en de andere gaat voedsel verzamelen. Wie zet je in voor je welke taak? Als mensen eerlijk zijn en te vertrouwen zijn dan is het makkelijk. Je zet die mensen in die het best geschikt zin voor die specifieke taak. Maar wat er vaak gebeurt is dat mensen die een masker op hebben niet echt doen zoals ze zijn. Ze hebben zich minder verdiept in de dingen waar ze echt goed in zijn. Dat is dan ook niet nodig want er wordt wat anders van je verwacht. Gevolg hiervan is dat je bijvoorbeeld iemand hebt die voedsel moet halen maar daar eigenlijk helemaal niet zo goed in is en met niet voldoende voedsel terug komt, je gaat elkaar wantrouwen, want wat voor zin heeft het dan nog voor jouw om nog de hut af te maken? Kan je net zo goed zelf opzoek gaan naar voedsel. Gevolg: lagere productiviteit en effectiviteit (o.a. door twijfel en irritatie zeg maar). In het geval dat er echt niet genoeg voedsel is, zullen er mensen moet afvallen, dat zijn dan waarschijnlijk de zwakste, en eerlijke mensen geven zich dan wel op. Zolang de groep het maar heeft overleeft. Je wil toch niet het falen van de hele groep op jouw af laten weten? Omdat je zo graag zelf wil overleven? Dat is mijn ogen geen verstandige keuze en ook dom en egoïstisch. (nog een interessante film daarbij is trouwens Armageddon of Deep Impact)
vervolg komt nog… geen tijd meer :S

sry
Met vriendelijk Groeten
A