Enkele bericht bekijken
Oud 3 January 2003, 22:52   #29
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic

ik laat zien dat het milieu waarin je opgroeit zeker van belang is bij waar je terecht komt. Als je hele familie bouwvakker is zeg je niet zo snel ''ik word advocaat'' Als iedereen om je heen een andere taal spreekt, ga je een taal niet goed beheersen.
Leerinstelling heeft met opvoeding te maken, opvoeding met milieu,
Verder is er wel degelijk een verschil tussen ''hard werken '' en gestudeerd hebben. Maar daar heb ik al een hele discussie met koelkast over gehad.
En de VVD zal zeker neit meehelpen met de bijstandsgezinnen om ze te helpen hun kind te laten studeren. Niet verder dan waar het nu is en dat is te weinig. De VVD trekt haar hele handen ervan af. Zij waren ook de ENIGE partij die zich niet uitsprak TEGEN bezuinigingen op 12 november. Tevens waren zij VOOR inmenging van het bedrijfsleven in de financiering van opleidingen. Het gaat mij niet zo zeer om de STufi daar kan je toch niet van leven. Ik werk hard verdien +/- 500 euro in de maand naast mijn studie en toch stem ik SP. Ben dus niet zo lui om op me reet te zitten en mn handje op te houden. Zie gewoon mensen om me heen die geen kansen krijgen.
Allereerst wil ik toch zeggen dat ik geen VVD aanhanger ben, maar opzich ben ik wel rechtser geneigd (mede doordat me ouders ook een eigen winkel hebben en je dus ook de dingen van een totaal andere kant te zien krijgt).
Omgevingsfactoren zullen altijd iemands keuze bepalen daar zal zelfs de SP niks aan kunnen veranderen. Maar ik ben net als jou dan ook van mening dat je wel iedere mens de kans moet kunnen geven zich te ontwikkelen hoe hij zij dat wil, zonder dat dat financiele opstakels zijn.
De Stufi is idd een lachtertje als de hotelschool wil gaan doen, nou weet ik niet wat het hoogste bedrag aan Stufi is (krijg zelf 68 euro, is verhoogd met het nieuwe jaar naar 71). Maar je kan wel een studentenlening afsluiten, probleem dan wel is dat je als jong persoon al wel meteen schulden heb staan die je moet af betalen.
Ik vind inmeniging van het bedrijfsleven niet eens zo gek idee, mits er het wel aan hele scherpe regels is verbonden.
Maar jij ziet mensen die de kans niet krijgen, ik zie dus ook veel mensen die de kans wel krijgen maar niet pakken. maar waar we als samenleving later wel met z'n alle voor kunnen opdraaien. Of mensen die gewoon misbruik maken van onze sociale voorzieningen. Ik kots daar gewoon van.
Mensen die wil hebben om iets te bereiken maar niet kunnen van wege financiele opstakels, moeten geholpen worden. Deze mensen zouden van mij, mij 68 euro mogen hebben, want die gaan bij mij toch alleen maar op aan bier en andere dingen en niet aan de opleiding (want die financieren me ouders).
De SP zie ik niet als de oplossing, is mij veels te extreem. Dingen als een maximum inkomen zullen mensen er alleen maar van weer houden verder te gaan studeren.