Onderwerp: Filosofie
Enkele bericht bekijken
Oud 4 January 2003, 13:31   #15
A-Man
Guest

Lightbulb dus...

Weet je wat ik vind?
IK denk dat wij de grootste fout van de natuur zijn...
We denken na over dingen die we NIET weten.
We onderzoeken dingen en maken veel fouten.
Daardoor leren we. Dat is het grootste foutje van de mens, we leren te veel. We zijn te goed in overleven geworden. We zijn met teveel en we kunnen niet in harmonie met elkaar en de natuur samenleven. Want ik hoop dat dat wel de bedoeling is van "de natuur" of "evolutie" of desnoods een "god".

Gelukkig heeft de natuur daar wel twee automatiche oplossingen voor. om alles een beetje in balans te houden want dat is iets wat telkens terug komt in de natuur -> Scheikunde, natuurkunde, maatschappijleer (ja hoor denk er maar over na)
Die 2 oplossingen zijn:
Ziektes, (virussen) en simpele hongersnood.
Als één van de twee jouw probeert te raken dan staat filosoferen echt niet hoog in je verlanglijstje, heeft dan geen nut.
Zijn kortzichtige mensen dan minder dan mensen die er wel over praten en nadenken?
Daar ben ik wel een beetje bang voor dat jullie dat vinden. ...
Mensen die er niet over nadenken of over praten omdat dat niet verwacht word van hun werk, door de lagere opleiding de ze gedaan hebben, zijn geen mindere mensen. Mensen die hard werken zijn misschien wel meer waard dan de mensen die nadenken over dingen die geen nut hebben.
Waarom denken er dan toch mensen over na?
Omdat we willen leren, wat klopt, wat niet.
Misschien komen we dan toch achter de dingen die geen nut hebben om over na te denken en de dingen die we niet zouden kunnen weten.

Het verleden heeft uitgewezen dat je er toch achter kan komen...
Dat leren we nu op school, stiekem hopend op een tweede eeuw van verlichting zoals de laatste eeuw eigenlijk was. (is niet helemaal correct, aan ontwikkeling kan je geen tijdsbeperking geven) Het word alleen steeds lastiger om de wereld bij elkaar te houden, want daar voelen we ons zo geschapen voor.
Want zijn we al achter de maximumcapiciteit van ons brein en van ons lichaam? De grens lijkt steeds verder te komen liggen,
Heeft het nut om erover te praten?
niet echt als je geen onderzoek doet in een speciefieke richting.
Het is een leuke sociale afleiding dat wel, als je toch niks te doen hebt, en ja je kan er van leren. Dan is het misschien nog een beetje nuttig voor jezelf. Maar als iedereen dat zou gaan doen in alle lagen van de samenleving, zou het volgensmij een ongeorganiseerd zootje worden.

Confused yet?
\\Dont kill me because i'm just//
  Met citaat antwoorden