als je depressief bent, is het in veel gevallen, dat je beeld op de wereld totaal veranderd. Je haalt niet meer geneog kracht uit de leuke dingen en concentreert je vaak op de dingen die juist minder zijn. Zo kan een persoon misschien niet meer rationeel denken en de lichamelijke pijn van het mutileren een beter gevoel vinden dan de mentale pijn.... Dit is een korte termijn oplossing en zeker niet lange termijn, maar zoals ik al zei, het is in die perioden lastig om helemaal helder na te denken over de gang van zaken. En als ze eenmaal deze uitlaatklep gevonden hebben, dan zullen ze er mogelijk aan gehecht blijven, omdat het de 'beste' of 'makkelijkste' weg is.
en dat je automutileren niet als verwerken ziet, maar juist als een probleemveroorzaker, komt omdat je zelf nog goed genoeg kunt nadenken over de gang van zaken.
Ik moet zeggen dat alles wat ik hierboven zei, berust op de talloze berichten die ik ondertussen vna automutilatie heb gelezen. Ik heb er zelf geen ervaring mee (en ben ook niet van plan om het uit te proberen.... het kan dus dat ik fout zit, of dat ik slechts voor een selectieve groep mensen spreek (laatste heeft overigens iedereen...)
|