Joh
het hele concept van PUBERTEIT klopt niet of is niet wat jullie denken. Het heeft helemaal niet zoveel met leeftijd te maken. Indirect wel met tIJd
Even hoor check dit, zelfs woordenboek geeft het al aan.
pu·ber·´teit (de ~ (v. ) )
(1e) levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt
(2e) pu·ber·´teits·cri·sis (de ~ (v. ) )
1 toestand van verhevigde emoties tijdens de puberteit
Waar wij het over hebben is meer het tweede denk ik.
"Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...al paar keer naar de dokter geweest die niks kan vinden behalve stres.. "
Dit kan nog wel aan het eerste liggen, maar dan moet iedereen dat hebben. Het is iets biologisch, en waarneer ben je volwassen dan? als je seksuel gerijpt bent? Waarneer is dat dan?
Dat duurt echt niet zo lang (biologisch/ hormonen etc) en het is meestal daarna dat "stemmings" wisselingen komen.
"En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is."
Dit toch niet?
Dat is het tweede...
Maar daar zeggen ze dat, dat TIJDENS de puberteit is. Die is biologisch nogal kort toch? Hier klopt iets gewoon niet.
Nou weet ik niet wat de precieze gevolgen zijn de lichamelijke verandering op je "geest" (misschien nieuw topic)
Maar ik denk iig geval dat het niet "puberteit" is.
Het is een mentaal iets.
Waarom ik hier nou zo'n punt van maak?
Puberteit zou aangeven dat het iets biologisch is en dat het puur in verband staat met leeftijd. Dingen waar je niks aan kan doen.
Dat cind ik dus in in ieder geval niet.
|