Citaat:
Originally posted by koelkast
* frustratie *
het was dus wel zo dat 2 gasten op een scooter MIJ en het meisje wat met mij mee fietste vanwege veiligheid staande hielden en snode plannen hadden. waarop ik me verdedigde (zonder wapens of zo) en waarop hun verloren en waarop IK bijna veroordeeld werd door de rechtbank met hun linkse bral praar.
de vraag van de rechtercommisaris :
- letterlijke quote-
Had je dan je niet eerst jezelf kunnen laten slaan of dat ze echt dat meisje haddan aangerand?
had je ze toen je een paar klappen had uitgedeeld niet kunnen verzoeken alsnog weg te rijden
de mooiste:
had je niet het meisje bij die 2 jongens kunnen laten en zelf hulp gaan halen bij de politie.
|
Ten eerste.. 'linkse bral praar' --> ik kan niet exact er uit halen wat het betekent maar het klinkt vrij negatief en ik vind het nogal een verwerpelijk vooroordeel.
Dit terzijde.
Ten tweede, in het nederlandse strafrecht moet een OvJ cq r.c. deze vragen stellen ivm culpa in causa en de proportionaliteits- en subsidariteitsvraagstukken.
Deze behelsen de vraag of je jezelf niet in de problemen hebt gebracht en of er geen andere manier om te handelen was (hulp halen, vluchten).
De manier waarop deze vragen gesteld worden komen bij de onwetende leek vaak vreemd en onlogisch over, maar het tegendeel is waar. Werden deze punten niet meegenomen in de beoordeling,
dan zou er iets flink mis zijn in het nederlandse (straf)recht.
Als jij namelijk had kunnen vluchten en je had ze tot moes gemept dan was je fout geweest. Dit is om te voorkomen dan mensen ten onrechte maar geweld plegen. Het feit dat je niet bent veroordeeld bewijst dan ook dat je terecht hebt gehandeld en het feit dat je terecht hebt gehandeld bewijst dat er weinig mis is met het nederlandse recht.
Wat je punt betreft dat het buiten de randstad (waar ik woon) en in bepaalde buurten in de randstad minder ernstig zal overkomen als in de randstad ga ik ten dele met je mee, maar het heeft ook te maken met je eigen opstelling en het opzoeken van gevaar. Maar natuurlijk kun je sommige dingen niet ontlopen... En dan heb je in de randstad een grotere kans om in aanraking te komen met een van de vier punten van Koelkast dan in een gat als waar ik woon...