Onderwerp: 'helpen'
Enkele bericht bekijken
Oud 26 January 2003, 00:43   #35
A-Man
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
tuurlijk wil je vrienden graag helpen, ik ook. maar ik vraag me af of er niet onbewust ook iets bij zit van dat je er zelf ook beter van wordt, dat je jezelf als het ware streelt met het gevoel dat je iets goed hebt gedaan? niemand die dat erkent?
Ik erken het wel, maar niet van harte

Citaat:
Zolena
Ik denk dat wanneer ik iemand help ik er onbewust vanuit ga dat wanneer ik hulp nodig heb die ook van hem/haar of iets in dat verband zou kunnen krijgen. Of wanneer ik dat niet ter sprake is inderdaad voldoening of me fijn voelen omdat ik weet dat ik iets goed geregeld heb.
Schouderklopje van jezelf voor jezelf,
Fijn voelen dat je iets goed geregeld hebt.

Als je dingen "goed" doet, mag je pas tevreden zijn met "jezelf".
Nou is het toevallig zo dat mensen die veel dingen goed doen, en tevreden zijn met hunzelf, toevallig ook meer aandacht krijgen van andere mensen, en des je beter je in die 2 bent des te meer wordt je gewaardeerd. (in geld liefde etc.)
Maar aangezien je het niet "belangrijk" mag vinden dat je aandacht nodig hebt van andere mensen, is helpen een "gewoonte" een "maatschappelijke norm".

wat ik eigenlijk wil zeggen...
Je doet het altijd voor jezelf.
Zker niet altijd bewust, tenminste dat is te hopen van niet.

Citaat:
Eneri
op een college psychologie waar iemand die ik ken n keer was, ging het hierover, en een heleboel mensen erkenden dat het deels ook uit eigen belang was.
Dat veel mensen dat ook erkennen is wel grappig opzich.
HEt is "DEELS" uit eigenbelang.
jaja
want dat andere deel is "normaal" "helpen om het helpen" "gewoonte" "maatschappelijke norm" .
Maar dat zijn zogenaamd allemaal dingen die iig niet bij "eigen belang" horen. Dat is allemaal onbewust.

En wat als je er nou wel bewust van ben?

En dan:
Een egoist is iemand die bewust iemand helpt uit eigen belang?
Zolang het onbewust is mag ut

Ik ben eerlijk gezegd beetje bang "egoist" genoemd te worden.

Maar
Wie denkt er nog dat het niet om jezelf is, mensen helpen?

Citaat:
eneri:
tuurlijk wil je vrienden graag helpen, ik ook. maar ik vraag me af of er niet onbewust ook iets bij zit van dat je er zelf ook beter van wordt, dat je jezelf als het ware streelt met het gevoel dat je iets goed hebt gedaan? niemand die dat erkent?
Citaat:
darkangel112:
ik help vrienden voornamelijk gewoon om hun een gevoel te geven dat er iemand is voor ze.. iemand die ze steunt iemand die ze kunnen vetrouwen.... puur om hun beter te laten voelen.. mijn gevoel is op zo'n moment zeker 2de plaats..

maar ik voel me natuurlijk wel beterder als een vriend of vriendin zich beterder voelt
Wat (the fock) is er zo natuurlijk aan?
Kan iemand mij dat dan uitleggen? (doe maar niet)
Als je er beter door voelt... wat is er zo puur aan (dan)?
Als je het zo "tuurlijk" vind, waarom ben je dan opzoek naar iemand die toegeeft dat het je "onbewuste" (:r) streelt?

ik weet ut ik denk wel, ik zoek hetzelfde.

Citaat:
ruggraad:
heeee..je doet het echt voor een ander hoor ik in iedergeval wel maar ja ik begrijp best dat je daar zooo over denkt maareh als ju iemand wil helpen en ju doet het voor jezelf ken ju daar ook wel mee kappen en help ju jezelf dan maar!!!jaajajjaa
Ik vond dit op eerste gezicht een domme post maar zo dom iis ie ook weer niet. (underlined gedeelte)

Je doet alles uiteindelijk voor jezelf.
Vooral onbewust... (hoop ik )
Als je daar niet mee kan leven dan moet je dat verdringen naar je onbewuste. (:r)
  Met citaat antwoorden