Citaat:
Originally posted by Fade of Light
err ben beetje verstrooid vandaag...ik dacht even dat ik je juist onjuist had 'beschuldigd' van het punt dat je zei dat iedereen helpen deels doet uit zelfbelang.
|
ok heb ik ook wel s
Citaat:
Alsof het een feit is, dat iedereen dat zo doet en op mij kwam het eerder over alsof je oplegt aan anderen, dat ze dat moeten inzien.
|
volgens mij is het een psychologisch feit(correct me if I'm wrong), en t opleggen, nou ja..in discussies probeer je anderen jouw mening duidelijk te maken en samen tot een hoger inzicht te komen. in die zin kan je t opleggen noemen.maar het was niet de bedoeling toen ik dit topic opende om iedereen te laten inzien dat als je helpt er ook nog een andere, minder duidelijke reden voor is. als iemand gelooft dat het niet zo is, zal ik proberen die persoon te overtuigen, maar als ie niet wil, dan niet. maar zo gaat dat toch altijd in discussies?Mocht ik ergens te ver zijn gegaan dan bied ik daarvoor nu mijn excuses aan.
Citaat:
Ik betwijfel echter of het altijd waar is. Voorbeeld:
Je loopt wat over straat, en ineens wordt er een vrouw van haar tas beroofd en de dief loopt langs je. Je tackelt die gast en blabla (rest is niet van belang).
Het is zo'n reflex dat je die vrouw wilt helpen (en dus die dief neerhaalt), dat ik bewtijfel of het in dat geval om eigenbelang zou gaan....
|
naar mijn weten heb ik nooit gezegd dat het ALTIJD waar is.
maar over je voorbeeld: dat het een reflex is om die vrouw te helpen, betekent nog niet dat dat de enige reden is. Misschien zit het er wel zo ingebakken dat helpen iets goeds is, dat je t daarom automatisch doet. Ook om jezelf te strelen, ookal heb je dat niet in de gaten. Dat heb je trouwens meestal niet in de gaten, daar denk je niet over na.