Enkele bericht bekijken
Oud 2 February 2003, 15:16   #70
Mantra
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Assasin

Een bron graag? En dat soort onderzoeken zijn niet echt steekhoudend want er kan b.v een plotslinge verslechtering van de economie zijn of een er wordt een nieuw falend schoolsysteem opgezet.
Schijnbaar heb je weinig geduld om te lezen, terwijl het toch zo'n lang en ingewikkeld stuk niet was. Zoals ik al zei kan er voor dat soort invloeden worden gecompenseerd. Er kan ook gekeken worden naar vergelijkbare etnische/sociale/economische omstandigheden, zoals hier is gebeurd:

(uitgebreid onderzoek in de VS in 1988
- Het aantal moorden in staten met de doodstraf verschilt niet van dat van staten met vergelijkbare sociale en economische kenmerken, waar de doodstraf is afgeschaft (36 van de 52 staten voeren de doodstraf nog actief uit).

Ook uit dat onderzoek:
- Een onderzoek naar het maandelijkse aantal moorden van 1907 tot 1983 in de staat New York toonde aan dat er gemiddeld twee moorden meer plaatsvonden in de maanden na een terechtstelling. De onderzoekers wijten dit aan het 'verruwende' effect van de doodstraf.
- De twee staten die zeer veel executies uitvoeren, Florida en Georgia, zagen het aantal moorden in de periode onmiddellijk na het hervatten van de executies stijgen. Nadat in Florida in '79 de executies werden hervat, steeg het moordcijfer in '80 met 28 procent. In Georgia, waar de executies in 1983 werden hervat, steeg het moordcijfer met 20 procent. “

En uit onderzoek in Canada:
“Afschaffing van de doodstraf leidt niet tot hogere criminaliteitscijfers. Canada schafte in 1975 de doodstraf af. In 1992 was het aantal moorden met 27% gedaald.”

Vergelijkbare resultaten werden ook in Noorwegen gevonden, vernam ik onlangs. Helaas heb ik daar de cijfers niet van bij de hand.
  Met citaat antwoorden