Enkele bericht bekijken
Oud 27 February 2003, 22:02   #4
Fade of Light
Guest

Standaard

Allereerst even een onderscheid maken tussen discussieren over wat... Ik zie zo snel twee hoofdlijnen:

- niet ethische discussies

- wel ethische discussies

Niet ethische discussies:

Deze discussies eindigt vaak met een feit, waar je geen ander feit voor kunt vinden die dit omstoot. Er zit weinig ethisch aan en na dit laatste feit houdt de discussie eigenlijk op. Veel discussies over wetenschap zijn van die kaliber. Echter deze feiten kunnen later nog omgestoten worden met nieuwe inzagen omtrent het desbetreffende onderwerp. Bijvoorbeeld een nieuwe theorie op microniveau (atomen en moleculen e.d.) die een oudere natuurkundewet ontkracht.

Maar over dit soort discussies heb je het eigenlijk niet bij levensbeschouwing en maatschappijleer....

Dus dan gaan we op naar de andere (voor mij) hoofdlijn:

De wel ethische discussie:

Uiteindelijk is hier nooit echt een antwoord op. Argumenten zijn hier niet van hetzelfde 'gewicht'. Zo zou ik veel waarde kunnen hechten aan het leven van een mens en iemand anders veel minder. Echter voor mij zou de doodstraf dan meteen uitgesloten zijn, ondanks veel andere argumenten die die andere persoon wel zou kunnen overtuigen de doodstraf in te voeren.

Veel mensen, die een argument vinden waar ze zoveel waarde aan hechten, stoppen dan met luisteren naar andere argumenten of nemen het niet op, omdat ze "toch al een standpunt" hebben. Zo blijf je naief in je eigen wereld hangen en kom je niet veel verder vooruit. Een uitspraak van iemand was zoiets als "ken je vijand om hem te verslaan".... Dit slaat ook op discussievoeren en het leven. Leer er zoveel mogelijk van af om je eigen standpunt in te nemen. Hoe meer je ook van alle standpunten dingen aanneemt en daardoor je een eigen standpunt aanneemt, hoe beter die ook te verdedigen is, omdat er simpelweg minder tegenargumenten zijn tegen jouw standpunt, odmat je alles al inbegrepen had!

Een andere reden waarom die mensen misschien niet luisteren is odmat ze bang zijn dat ze van mening zouden moeten veranderen en dat het dan lijkt of ze verloren hebben of zwak zijn o.i.d. MAar daarop mogen jullie voortborduren als je wil

Schop discussie vooruit
  Met citaat antwoorden