Onderwerp: Is alles wel echt?
Enkele bericht bekijken
Oud 11 March 2003, 17:06   #30
Fade of Light
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
FoL: niet-solipsisme is een stuk makkelijker uit te leggen. Elke persoon reageert zo, omdat hij zelf een denkend wezen is. Als ik in solipsisme zou geloven, verbaas ik me over acties/uitspraken van anderen. Die zou ik in mijn universum niet hebben bedacht. (want het hele universum is tenslotte vanuit mijn geest ontstaan)
OH, maar dat argument is heel simpel te weerleggen....aangezien ik me er van bewust ben, dat ik een onderbewuste heb dat zeer, maar dan ook zeer geavanceerd is, dat andere personen op die maneir kan creeeren...

Citaat:

Wat bij solipsisme wel vragen oproept: als het hele universum uit mijn gedachten ontspringt, maar ik wel een bestaand wezen ben, is dan de vloer waarop ik loop echt, of een gedachte van mijn geest en is de vloer die ik voel met m'n huid niet echt maar laat mijn geest mij denken dat ik een vloer voel. Het is de vraag in hoeverre bij solipsisme je eigen geest je eigen wezen oplicht.
[

hehe, dit is wel een hele mooie ik volsta met het geloven dat mijn geest niet materialistisch is, en mijn lichaam en de hele wereld + universum verzonnen is door mijn geest

Citaat:
Maar zoals F. Nietzsche al zei: de mens is en blijft de eeuwig bedrogene
naja met het woord bedrogen ben ik het slechts deels eens...iig onwetend
  Met citaat antwoorden