Enkele bericht bekijken
Oud 14 March 2003, 11:50   #53
GregoorvanDijk
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

Wij (de rest van de wereld) krijgen het recht om aan te vallen, omdat Saddam zijn land in de tang houdt, mensen onderdrukt en zuivert. Niemand gaat in tegen het argument dat de wereld een sociale controle heeft op elkaar. Als we op deze wereld zo vreedzaam mogelijk willen samenleven, dan moeten we toch echt met elkaar omgaan ipv je af te zonderen en ieder land voor zich.

Die doden die gaan vallen bij een oorlog, gaan ook vallen als Sadam aan de macht blijft...alleen dan onder de burgers. De economische gevolgen zijn misschien helemaal niet zo slecht... Allereerst meen ik me te herinneren uit WO2 e.d. dat productie van wapens e.d. deels ook een economische stimulans geeft. Alswel de olie die na de 'verovering' van Irak niet uitgebuit wordt door ome Sadam.... Dat failliet gaan, dat is meer dan overdreven, en daar is vast ook wel uitgebreid onderzoek naar gedaan
Trust me, die olievelden staan in de fik nog voordat ome George de telefoon heeft neergelegd met de melding dat hij een oorlog begint, dus maak je wat dat betreft geen illusies.
Ik denkt trouwens niet dat de winsten in wapenindustrie opwegen tegen de gevolgen die de oorlog heeft voor de economie. Denk eens aan alle bedrijven die niets met de oorlog van doen hebben. Die draaien allemaal verlies in zo'n tijd.

Over het recht, of de plicht, tot sociala controle ben ik het tot op zekere hoogte eens. Maar er zit een grote maar. Dan ga je zometeen dit toestaan, en dan krijg je straks de strijd tegen alle landen waar het communisme aan de macht is. Dan is dat niet goed, want iedereen moet democratisch zijn. Of om weet ik wat voor andere redenen.. Zo werkt het dus niet.

Weet je waar we onze aandacht beter op zouden richten? In plaats van een geldverslindende oorlog? Aan de honger, van de mensen in Afrika! Er dreigt zometeen weer een hongersnoot. Dat zijn mensen die onze hulp écht nodig hebben, laten we dáár solidair zijn met onze medemens, en helpen waar het kan. In plaats van kijken wie er de geschiedenis ingaat als redder van de wereld. Iemand die die hongersnoot daar kan oplossen, eens voor goed. Die is voor mij veel meer een redder der mensheid.
  Met citaat antwoorden