Enkele bericht bekijken
Oud 17 March 2003, 11:36   #80
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by lieve colafles
.. heeft amerika in koeweit gezeten toen irak koeweit aanviel. Toen hebben ze de mensen in koeweit geen oplossingen geboden voor die oorlog en hebben ze daar voor hun eigen belang de mudjaheddins ingezet.. Irak hebben ze toen niet goed onder de duim genomen. Dat was het begin van Osama Bin Ladens eerste echt grote aanvallen op amerika omdat er in Koeweit en de landen daar in de buurt ongelovelijke onvrede over Amerika was ontstaan.. En terecht want Amerika deed geen flikker.
Wat bedoel je precies? Want ik begrijp weinig van dit stukje tekst gezien de geschiedenis van de eerste golfoorlog. Wat daarin gebeurde was het volgende: Irak viel Koeweit binnen omdat Saddam vond dat het een afvallige provincie was en het wel een interessant gebied vond vanwege de olie. Een coalitie van tientallen landen (Niet alleen de VS dus, bijna de complete wereldgemeenschap stond achter de oorlog die volgde) verdreef Saddam z'n troepen toen uit Koeweit en versloeg het leger. Helaas hebben ze toen niet doorgezet.

Maar welke oplossingen heb je het over? En onvrede? Man, je had die vreugde van de Koeweitse bevolking moeten zien man. Die waren bevrijd van een gewelddadige bezetter en hadden hun vrijheid terug. Reken maar dat ze blij waren hoor.

En verder lijk je wat dingen door elkaar te halen?

Citaat:
Originally posted by lieve colafles
Er zijn heel erg veel manieren om Saddam Hoesein af te zetten.
...
Tuurlijk ben ik het er mee eens dat Saddam Hoessein daar weg moet want hij zit daar ongelovelijk op de verkeerde plek.. maar er zijn echter meer manieren dan een oorlog om hem daar weg te krijgen.. En ik denk dat het een slechte zet is amerika als grootmacht in te zetten als "bemiddelaar" aangezien het anti-amerika gevoel in Irak erg aanwezig is...
Ok hier zeg je iets dat niet kan, want als je Saddam wilt verwijderen, zul je een oorlog moeten voeren. Ander los je het probleem niet op. Alleen Saddam uitschakelen is geen mogelijkheid, want dan komt één van zijn zonen of iemand anders uit zijn naaste kring aan de macht en dat is geen verbetering. De dictatuur en onderdrukking zullen dan blijven bestaan. Regime change is dan dus helaas de enige mogelijkheid als je vindt dat Saddam weg moet.
  Met citaat antwoorden