Onderwerp: Is alles wel echt?
Enkele bericht bekijken
Oud 19 March 2003, 23:21   #52
Philosopher
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Hmm, dat klinkt erg als Descartes (een franse filosoof)

Maar neem maar aan dat alles echt is. Het feit dat jij erover na kan denken, betekend dus dat jij in ieder geval wel bestaat. Een andere vraag is of ik ook besta of slechts een verzinsel ben van jou die toevallig in jouw universum leeft (solipsisme)

Blasphemy Dimas!
Descartes scepsis ging wel wat dieper dan dat van een tiener die problemen heeft met de werkelijkheid....
'toute Dimas

Descartes scepsis over onder andere de wereklijkheid ontsont doordat in zijn tijd er een crisis was. Oja? Zal u alleen misschien denken..wel ja. Descartes leefde in de tijf dat wetenscahp net een beetje op gang kwam, maar daarvoor geloofde men in de kerk en god. Ik hoop dat jullie het conflict zien. Wel nu Descartes nam het tot zijn missie om geloof en wetenschap met elkaar te verantwoorden. Dat deed hij zo,
1) twijfel aan alles..werkelijkheid alles
2) constateer het denken
3) een 'ik' die denkt,

4) ik constateerde dat 'ik'dacht omdat ik denken helder en duidelijk kon voorstellen ( probeer maar eens te dneken dat je niet denkt..voel je het probleem nu heel helder en duidelijk??)
5) God kan ik helder en duidelijk voorstellen.( Goedheid, Schepper etc etc geef hem maar wta eigenshappen deden ze toen ook)

6 Omdat God Goed is ( hij maakte deze wereld) zorgt God ervoor dat wij dingen kunnen kennen, en dus dat wetenschap klopt

Hier een rederning van descartes heel erh simpel samengevat
Dimas...tsk tsk tsk
  Met citaat antwoorden