Enkele bericht bekijken
Oud 9 April 2003, 11:42   #25
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

De gelderlander vandaag:

Citaat:
'FC Twente kan doorvoetballen'

Door GIJS EIJSINK

ENSCHEDE - Mocht de rechter FC Twente vandaag failliet verklaren, dan zal de eredivisionist gewoon doorgaan met voetballen. "Geen enkel probleem", aldus KNVB-directeur Henk Kesler. "Pas als het faillissement onvermijdelijk is, wordt het een ander verhaal."

Henk Kesler, oud-bestuurslid van de noodlijdende club, noemt zichzelf nog altijd Twente-supporter. "De situatie in Enschede gaat me zeer aan het hart, als inwoner én als oud-bestuurslid", zegt hij. "Maar ik moet als KNVB-directeur mijn Twentse pet even afzetten en zal de affaire zakelijk moeten beoordelen."

Kesler was al langer op de hoogte van de problemen tussen FC Twente en de belastingdienst. "Voor de KNVB is deze situatie geen verrassing, want FC Twente is een nette club die de problemen met de fiscus al veel eerder bij ons gemeld heeft."

Allereerst wil Kesler benadrukken dat de elftallen van de club hun competitieverplichtingen in het lopende seizoen gewoon kunnen nakomen. "Mocht de club failliet worden verklaard, dan zijn er nog mogelijkheden om in beroep te gaan. En als ook dat slecht afloopt, kan de club doorgaan tot de Hoge Raad. Zoiets kan jaren duren. Het is allemaal niet zo spectaculair als het lijkt. Ik schrik niet zo gauw als ik het woord faillissement hoor", zegt Kesler die voorheen als advocaat in Enschede talloze faillissementen heeft begeleid.

Hij wil daar eigenlijk maar mee zeggen dat er voorlopig nog gewoon doorgevoetbald kan worden, uiteraard op voorwaarde dat de salarissen van spelers en personeel betaald worden. Om dat op korte termijn te realiseren hebben de gemeente Enschede en de investeringsmaatschappij Reggeborgh van bouwbedrijf Wessels elk een lening van 500.000 euro toegezegd. Daar moet dan voor het huidige seizoen nog 500.000 euro bijkomen, waarvoor FC Twente binnenkort een aantal sponsors wil benaderen.

Rest natuurlijk nog de belangrijke vraag of FC Twente in het seizoen 2003-2004 nog van de partij is. Volgens Kesler hoeft de club voorlopig niet bang te zijn voor sancties van de KNVB. Maar of Twente voor volgend seizoen een licentie krijgt, is voorlopig zeer de vraag. "We hebben aangekondigd dat we naar al die aanvragen kritischer gaan kijken, dus ook naar die van Twente", zegt Kesler.

"De club heeft inmiddels - zoals het hoorde voor 1 maart - allerlei stukken ingestuurd. Op basis daarvan beoordeelt de licentiecommissie de aanvraag. Uiteindelijk valt medio april de beslissing in de gebruikelijke marathonvergadering. Pas dan wordt bepaald of FC Twente de licentie voor het volgende seizoen wel of niet krijgt."

Er zijn volgens Kesler meestal drie categorieën. Een aantal clubs levert prima begrotingen in en krijgt meteen een licentie. Een tweede groep heeft de zaken slecht voor elkaar en komt niet in aanmerking voor een licentie. En een derde categorie zal nog voor 1 juni aan nadere voorwaarden moeten voldoen. In welke groep Twente valt, is volgens Kesler op dit moment nog niet in te schatten. "We hebben het definitieve saneringsplan van FC Twente nog niet ontvangen. Daar zal veel van afhangen."
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden