Citaat:
Originally posted by Dimas
Christenen gebruiken indoctrinatie op de jongere kinderen. Bijna iedereen die in een christelijk gezin wordt geboren, is gedoemd om christen te worden. Dit komt gewoon omdat de ouders vinden dat ze hem christelijk moeten opvoeden. Dopen is nog zoiets. Waarom wordt zo'n kind al meteen bij geboorte gedoopt? Hij moet zelf kunnen beslissen of hij gedoopt wilt worden,als hij op eigen houtje het christendom en andere mogelijkheden heeft uitgezocht, niet als hij nog niet eens een woordje kan zeggen. Dan leg je zo'n toekomst voor die kinderen in een bepaald opzicht vast. En dat is zonde.
|
Doen atheisten niet precies hetzelfde? Als je in een atheistisch gezin wordt geboren, wordt je meestal opgevoed met de overtuiging dat er geen God is, en dat alle godsdiensten onzin zijn. Dan worden ze toch ook geindoctrineerd? Alleen met een andere mening. Dan hebben ze ook niet helemaal meer een eigen keus.
Over het dopen, er zijn kerken waar ook pas op gedoopt wordt op oudere leeftijd. Maar dat klopt niet volgens mij. Kleine kinderen moeten gedoopt worden omdat dat een teken is dat ze ook bij God horen. En dat zegt God al tegen ze voordat ze zelf kunnen denken. Daar leg je de toekomst van zo'n kind niet mee vast. Die kan zelf zeggen dat hij het niet gelooft, en dan van de kerk afgaan. Maar als hij het wel gelooft, is er nog een belijdenis, dat komt van de mensen af, die dan tegen God zeggen dat ze in Hem geloven. Dat kunnen ze helemaal zelf beslissen, als ze op eigen houtje het christendom en andere mogelijkheden heeft uitgezocht.
Citaat:
Je bent nooit enige "zonde" begaan, maar omdat het je wordt verteld, doe je het niet. Ik daarentegen heb wel "zondig" geleeft, en weet ook wat het inhoudt, om dat niet doen. En ik weet wanneer ik veel gelukkiger ben. Dat weet jij echter niet, want jij leeft in een isolement in feite. Je sluit je af, voor mooie dingen in het leven omdat er een kans is dat je, als je doodgaat, naar de hemel gaat als je braaf bent. Dat is toch zonde???
|
Dat is dus niet waar he? Ik leef echt niet zonder ook maar een 'zonde' te doen. Iedereen doet ze, christenen niet minder dan niet christenen. Maar het verschil is dat wij weten dat het fout is, en jullie dat niet weten.
En ik weet ook echt wel dat ik veel gelukkiger ben met geloof hoor! Ik heb ook wel zonder echt geloof in God geleeft. Maar nu ik echt zeker geloof, ben ik veel gelukkiger dan ik daarvoor was. Ik sluit me niet af voor mooie dingen, ik krijg er juist meer mooie dingen bij. En dan is mijn leven echt geen zonde geweest.
Citaat:
En als er 1 van de 10 mensen een christen is, kan dat erg vervelend zijn voor de andere 9 als die een gesprek willen hebben over iets. Maar nee, dan komt al snel God of het heilige woord uit de bijbel tevoorschijn. Vreselijk.
|
Lang niet alle christenen halen meteen overal het woord God of iets uit de Bijbel bij hoor. Over sommige dingen wel, zoals het geloof en abortus enzo, maar wij kunnen ook wel praten zonder dat erbij te noemen hoor. Wij zijn ook hele normalen mensen, die normale gesprekken kunnen houden.