Onderwerp: Geloof?
Enkele bericht bekijken
Oud 28 April 2003, 16:24   #24
Fade of Light
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl

Misschien wordt er niet zo duidelijk over gepraat. Maar uit de hele levenshouding van de ouders blijkt wel dat ze atheist zijn, dat is logisch. En aangezien een kind z'n hele jeugd bij z'n ouders woont, neemt hij dat ook over. Hij ziet z'n ouders als een voorbeeld, en krijgt het atheistische idee wel mee. Misschien lijkt het dan wel of ze het helemaal zelf mogen uitzoeken, maar er is echt wel een drang naar het atheisme hoor.
Leven zoals je leeft en gelooft....dat lijkt me logisch en is geen indoctrinatie, omdat het geen opdringen is... Er is een wezenlijk verschil!
Ze mogen het idd zelf uitzoeken, er is geen drang. Hoguit levert het "zelf uitzoeken" eerder naar het atheisme, maar dat is niks opleggen (in tegenstelling tot het christendom, met het bidden, dopen etc)

Citaat:
Je zit er inderdaad aan vast dat je gedoopt bent. Maar als je besluit om van het geloof af te gaan, dan heeft de hele doop geen betekenis meer voor je, en dan maakt het op zich toch ook niet meer uit? En als je gedoopt denk je er echt niet langer over na om van de kerk af te gaan dan als je niet gedoopt bent. Het is niet dat je door de doop er nog langer over na gaat denken.
Het opleggen van God's wil gebeurt niet door de doop. Dat doet Hij ook zonder doop.
Toch heeft het kind geen keuze en wordt er iets gedaan wat niet nodig is om fysiek te overleven, dus opleggen van iets door mensen, dus 'niet goed' (let op de ' )

En juist in die laatste twee zinnen zit iets waar ik me GRUWELIJK aan irriteer aan christenen... Het niet zelf denken, maar God (zogenaamd) laten bepalen...vreselijk (doet me altijd weer denken aan de islamitische jihad)