Onderwerp: Geloof?
Enkele bericht bekijken
Oud 29 April 2003, 20:32   #26
lisa_girl
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

Ze mogen het idd zelf uitzoeken, er is geen drang. Hoguit levert het "zelf uitzoeken" eerder naar het atheisme, maar dat is niks opleggen (in tegenstelling tot het christendom, met het bidden, dopen etc)
In het Christendom heb je ook nog steeds zelf de keus hoor. Het is niet dat je het moet geloven, al vinden we dat wel fijner.
Het enige verschil is dat je vanuit een andere startpositie begint, namelijk bij het christendom. Vanuit daar ben je vrij om iets anders te kiezen.

[b]
Citaat:

Toch heeft het kind geen keuze en wordt er iets gedaan wat niet nodig is om fysiek te overleven, dus opleggen van iets door mensen, dus 'niet goed' (let op de ' )
Moet alles wat er met een kind gebeurt dan nodig zijn om fysiek te overleven?
En trouwens, ik ben er ontzettend blij mee dat ik gedoopt ben hoor. Ik zou het mijn ouders juist kwalijk nemen als ze mij niet hadden laten dopen. En wij geloven dat het niet iets opleggen van mensen is, maar dat God ons daarmee een teken geeft.
Ik denk trouwens dat onze meningen hierover blijven verschillen, duzz....

Citaat:

En juist in die laatste twee zinnen zit iets waar ik me GRUWELIJK aan irriteer aan christenen... Het niet zelf denken, maar God (zogenaamd) laten bepalen...vreselijk (doet me altijd weer denken aan de islamitische jihad)
Andersom ook hoor! Ik irriteer me er ontzettend aan dat niet christenen altijd maar zelf willen denken, en alles zelf willen doen, zonder maar aan God te denken.

Citaat:
Originally posted by 0vera

Dit vind ik heel erg vreemd. ALs jullie weten dat het fout is, waarom zondigen jullie dan net zoveel als wij?? Dus jullie zouden theoretisch gezien hetzelfde leven als wij maar jullie vragen achteraf vergiffenis aan god? zo kan ik ook wel geloven ja...
Wij weten dat het fout is, en proberen er ook wel mee te stoppen. Maar dat lukt gewoon niet altijd. En daar zit het verschil denk ik in, wij willen ermee stoppen, en jullie niet. En omdat wij ermee willen stoppen, hebben we er ook spijt van, en vragen wij of God ons wil vergeven.
Als jij dat ook wel kan geloven, waarom doe je dat dan niet???

En ja, wij hebben vrijwillig voor het geloof gekozen, maar dat betekent niet dat je plotseling kan stoppen met fouten maken.
Want niet alleen God is in ons leven bezig, maar ook de duivel die probeert om ons bij God vandaan te halen. En die wil dat wij zondigen. Wij mensen zijn niet zo sterk om daar altijd tegenin te gaan, en maken dus fouten terwijl we het eigenlijk niet willen.