Onderwerp: jezelf of anderen?
Enkele bericht bekijken
Oud 4 May 2003, 09:08   #28
lieve colafles
Guest

Standaard

Citaat:
Wij zijn bezig over helden in school. Wanneer kan je iemand een held noemen ? Misschien als je anderen boven jezelf stelt...
iemand die anderen boven zichzelf stelt is geen held, ik ben geen held. Als je altijd anderen boven jezelf stelt, vergeet je wie jij bent en doe je jezelf tekort. Op een gegeven moment trek je dat niet meer en dat uit zich, in geestelijke of lichamelijke klachten. Dan ben je geen held want je hebt meegeholpen aan je eigen graf, je bent jezelf vergeten. tot op een half jaar geleden stelde ik iedereen boven mijzelf, ik betaal nu mijn prijs daarvoor.
Ik beschouw me nu eigenlijk meer als een held omdat ik nu er voor mezelf ben en als het uitkomt ook voor anderen.. Ik voel me gelijk aan iedereen op deze aarde, ik ben niet minder, ik ben niet meer, ik ben mezelf en geniet daar de laatste tijd erg van, ik heb meer lol met de mensen om mij heen omdat ik accepteer wie ik ben.. Als jij gelukkig bent geef je dat door aan anderen.. een held is niet iemand die zich onder de anderen stelt, dan maak je jezelf kapot...

ontopic:

moet je jezelf boven anderen stellen of anderen boven jezelf?

een kwestie van moeten is het niet, iedereen doet wat haar/hem het beste lijkt om te overleven en uiteindelijk haar/zijn eigen ik te beschermen. Eigenlijk gaat deze vraag dus alleen in theorie op.
En ook hier heeft iedereen een andere theorie.

mijn theorie:

Ieder mens op deze aarde is uniek, niet beter en slechter dan iemand anders.
ik geloof erin dat je mensen gelukkig kan maken door intresse in ze te hebben en zelf gelukkig te zijn. Als je zelf gelukkig bent straalt dat er van af daar worden anderen gelukkig van.

als je je duidelijk hoger boven iemand stelt, zal je nooit in staat zijn iemand te helpen omdat je nooit de ware aard van het beestje kunt zien, want jij bent hoger.

Als je jezelf onder iemand stelt ben je niet in staat te zien wie jij bent en wat jij doet want jij bent uniek. ALs je jezelf minder liefhebt dan anderen kun je nooit anderen echt helpen..

gewoon de gulden midden weg voor mij dus...
  Met citaat antwoorden