spelfouten uithalen svp
medieval total war
Toen ik een jaar geleden iets van dit spel vernam was ik meteen verkocht. Wat is er nu leuker dan grote veldslagen in Braveheart stijl? Maar tot mijn grote schrik werd MTW in de PCgameplay niet zo'n topper en waren vooral de slecht graphics de rede dat het geen echte topper werd, tenminste volgens de redacteur.
Toen ik het spel had geïnstalleerd begon ik het eerst met de tutorial. Deze is zeer duidelijk en legt uit dat het spel uit 2 delen bestaat namelijk de TBS kaart van Europa dat veel weg heeft van Risk en de RTS veldslagen. Dit blijkt een uitermate goede combinatie te zijn, zo word de speler echt het idee gegeven dat hij in een koude kasteel toren zijn strategie zit uit te stippellen.
Europa is verdeeld in een kleine 100 tal provincies. Die bewoond worden door een 20 tal facties. Je kan in singleplayer 1 van deze facties spelen. Naast gewone veldslagen moet je ook je rijk opbouwen met handel en diplomatie. Het TBS gedeelte is mooi weergegeven met vele schermpjes en historische feitjes. Voor beginners is er ook de mogelijkheid om de computer een aantal dingen te laten regelen bijvoorbeeld de belastingen. Zo heeft de speler zijn handen vrij om eens op oorlogspad te gaan. Als je in oorlog raakt met een andere factie en je valt 1 van zijn provincies binnen, dan schakel je over naar het RTS gedeelte. De wereld is van 3d maar de units zijn nog steeds 2d bitmapjes. Dit heeft mij echter nooit gestoord omdat je de units zonder problemen over de map kan laten lopen. En de systeem eisen zo niet te hoog worden.
De eerste keer dat mijn leger ten aanval ging had ik gewoon kippenvel. De muziek word harder en wilder. Overal hoor je harnassen kraken en mannen joelen. Nadat beide legers wat pijlen hebben uitgewisseld stormen de infanterie en cavalerie op elkaar af. De strijd is nu pas echt begonnen. Overal zie je doden en gewonden. Jouw troepen weten de vijandelijke linker flank zo goed als te vernietigen. De vijandelijke generaal slaat op de vlucht en al gauw keldert het moraal van de vijand en slaan massaal op de vlucht. Al gillend vluchten duizenden soldaten de open vlakte op. Mijn cavalerie sabelt tientallen doodsbange vijanden neer als twijgjes. Eindelijk Victorie!
De multiplayer is op zich goed geregeld. Dit is dan alleen RTS, tot 8 players kunnen tegen elkaar battlen en kunnen hun leger voor een bepaald aantal florins kopen. Er zijn echter zeer weinig hosts en soms helemaal geen. Dus soms is het wel een kwartier wachten voordat je kan spelen.
Dit spel is een echte topper en niet alleen voor de gevorderde strategen maar ook voor de beginners. Vooral de combinatie van RTS en TBS is zeer geslaagd. Dit is het eerste spel waar je duizenden soldaten ziet vechten en het je voor het eerst het gevoel geeft dat het een echte oorlog is.
Een totale oorlog!
gameplay 57
graphics 15
geluid 18
eindcijfer 90
|