Re: spelfouten uithalen svp
Toen ik een jaar geleden iets van dit spel vernam was ik meteen verkocht. Wat is er nu leuker dan grote veldslagen in Braveheart stijl? Tot mijn grote schrik werd MTW in de PCgameplay niet zo'n topper en waren vooral de slecht graphics de reden dat het geen echte topper werd, aldus de redacteur.
Nadat ik het spel had geïnstalleerd begon ik eerst met de tutorial. Deze is zeer duidelijk en legt uit dat het spel uit 2 delen bestaat, namelijk: de TBS kaart van Europa (wat veel weg heeft van Risk) en de RTS veldslagen. Dit blijkt een uiterst goede combinatie te zijn. Het geeft de speler het gevoel dat hij in een koude kasteeltoren zijn strategie zit uit te stippelen.
Europa is verdeeld in ongeveer honderd provincies die bewoond worden door een twintigtal facties Wat zijn facties?.
In de singleplayer 1 kan je één van deze facties spelen.
Naast gewone veldslagen moet je ook je rijk opbouwen met handel en diplomatie. Het TBS gedeelte is mooi weergegeven met vele schermpjes en historische feitjes. Voor beginners is er ook de mogelijkheid om de computer een aantal dingen te laten regelen, bijv. de belastingen. Zo heeft de speler zijn handen vrij om op oorlogspad te gaan als hij dat wil. Als je in oorlog raakt met een andere factie en je valt één van zijn provincies binnen schakel je over naar het RTS gedeelte. De wereld is van 3d maar de units zijn nog steeds 2d bitmappen. Dit heeft mij echter nooit kunnen irriteren, want je kan de units zonder problemen over de map laten lopen. De systeemeisen zijn op die manier niet hoog.
De eerste keer dat mijn leger ten aanval ging had ik gewoon kippenvel. De muziek werd harder en wilder. Overal hoorde je harnassen kraken en mannen joelen. Nadat beide legers wat pijlen hadden uitgewisseld stormden de infanterie en cavalerie op elkaar af. De strijd was toen pas echt begonnen. Overal zag je doden en gewonden. Mijn troepen wisten de vijandelijke linkerflank bijna geheel te vernietigen. De vijandelijke generaal sloeg op de vlucht en al gauw kelderde het moraal van de vijand. Ze sloegen massaal op de vlucht. Al gillend vluchtten duizenden soldaten de open vlakte op. Mijn cavalerie sabelde tientallen doodsbange vijanden neer als twijgjes. Eindelijk victorie!
Van de multiplayer is eigenlijk alleen de RTS goed geregeld. Acht players kunnen in deze game tegen elkaar battlen vakterm denk ik, weet niet of het goed is en kunnen hun leger voor een bepaald aantal florins moet het niet florijn zijn? of is het weer vaktaal.. kopen. Jammer genoeg zijn de hosts schaars. Daarom moet je soms een kwartier wachten voordat je kan spelen.
Dit spel is een echte topper en niet alleen voor de gevorderde strategen maar ook voor beginners. Vooral de combinatie van RTS en TBS is zeer geslaagd. Dit is het eerste spel waar je duizenden soldaten ziet vechten. Het geeft je ook voor het eerst het gevoel dat het een echte oorlog is.
Een totale oorlog!
gameplay 57
graphics 15
geluid 18
eindcijfer 90
Laatst aangepast door Karliene : 8 May 2003 om 21:46
|