Onderwerp: Mijn columns
Enkele bericht bekijken
Oud 10 May 2003, 17:04   #29
0Vera
Lid

Standaard

Mijn laatste columnpje in de peperbus van dit jaar, was ik ook wel tevreden over tgaat over de nieuwe kantine bij ons in de nieuwe noodbouw, we hebben een noodgebouw nu onze school wordt verbouwd, en in die kantine hebben ze veel meer produkten dan de oude, ook frituur. Enfin een kleine situatieschets voor je dit stukje leest

COLUMN

Gezond snacken

Sinds de verhuizing naar de barakken – zoals ik de tijdelijke huisvesting heb omgedoopt onder vriendinnen – is er een nieuwe kantine, en een compleet nieuw en uitgebreid assortiment. Maar moeten we hier nou blij mee zijn? Laatst ontstond er een discussie tijdens een Latijn uur (ja we hebben niet veel tijd meer voor de examenstof maar discussiëren moet altijd kunnen) over gezonde voeding. Toegespitst (natuurlijk) op het nieuwe aanbod van consumpties in de kantine. Is het de taak van school om voor haar scholieren te beslissen of zij wel of geen frituur eten? Een argument was dat kinderen het discutabele voedsel ook bij de snackbar op de hoek konden kopen, maar – terecht – werd hiertegen ingebracht dat het in de kantine veel meer onder handbereik ligt en dus eerder gekocht wordt. En Nederland wordt dikker. Mensen eten ongezonder, en worden steeds makkelijker in het toelaten aan kinderen om veel te snoepen. Soms zijn ouders ook gewoon niet thuis om het kind erop te wijzen dat-het-nu-toch-welletjes-is-geweest-en-de-snoeptrommel-dichtkan.

Zou de schoolleiding er dan niet goed aan doen te zeggen ‘een beter milieu begint bij jezelf’ (met daarbij ‘milieu’ bedoeld als ‘omgeving’) en het mes te zetten in de ongezonde vette happen die er nu verkrijgbaar zijn? Want zeg nu zelf – een kroketje zou je nooit kopen als je er helemaal voor naar het dorp moest, maar als de hele aula er toch naar ruikt, wil je wel meeprofiteren en niet alleen lijdzaam in die misselijkmakende zware olielucht zitten. Dat zou ik hebben tenminste, als ik niet aan de lijn was. Uiteindelijk máák je zelf wel de keuze of je wel of geen frituur tot je neemt, maar de school kan zeker wel een bijdrage leveren aan het gezonder eten van haar leerlingen. En ik vind ook dat dit geen overbodige maatregel zal zijn. Wij leven in Nederland, waar we – dacht ik – vies zijn van Amerikaanse begrippen als ‘groots’ en ‘massaal’, en die proberen uit de weg gaan. ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. En bij deze mentaliteit past geen kantine vol vet eten.

Daarom wil ik de schoolleiding vriendelijk verzoeken om de volksgezondheid boven commercie te plaatsen en het assortiment van onze kantine onder de loep te nemen.
Want zeg nou zelf: de dikker wordende maatschappij, dat zijn wij op deze manier!
Ineke
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden